Najlepiej poinformowani naukowcy, futurolodzy i filozofowie wciąż spierają się, jaki wpływ będzie miała sztuczna inteligencja AI na ludzkość w kolejnych latach. Jedni spodziewają się „nowego złotego wieku”, podczas gdy inni ostrzegają przed niekontrolowanym rozwojem tej technologii¹.
U progu rewolucji toczy się jednak codzienne życie, w którym biznesowa sztuczna inteligencja ma coraz większe przełożenie na pracowników i sposób wykonywania przez nich obowiązków służbowych. Silnie odczuwają to zwłaszcza eksperci w branży marketingu internetowego. Pora zatem przypomnieć, co to jest sztuczna inteligencja i uporządkować informacje dotyczące możliwości jej zastosowania do analizy danych.
W powszechnym rozumieniu AI to dziedzina nauki zajmująca się tworzeniem systemów potrafiących wykonywać zadania, które dotychczas wymagały użycia ludzkiego umysłu. Algorytmy sztucznej inteligencji wykazują zdolność do uczenia się, rozumowania, rozwiązywania problemów i przetwarzania języka naturalnego.
To nie jest już tylko koncepcja rodem z literatury science fiction, ale zestaw umiejętności wykorzystywanych w wielu branżach. Uczenie maszynowe w marketingu internetowym otwiera nowe możliwości, m.in. w zakresie analizy danych i personalizacji komunikacji.
A co to jest sztuczna inteligencja pod względem technicznym? Matematyczne modele uczenia maszynowego bazują na algorytmach ułatwiających komputerom zapamiętywanie i przetwarzanie informacji. Dzięki temu sztuczna inteligencja w analizie danych może przewidywać zachowania użytkowników, optymalizować kampanie marketingowe czy automatyzować procesy biznesowe. Poprzez głębokie uczenie, firmy są w stanie lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów i dostosować do nich swoje działania.
Na uwagę zasługuje przede wszystkim zdolność do przetwarzania informacji w krótkim czasie. Analiza dużych ilości danych w sposób tradycyjny nie pozwala w pełni sprostać temu wyzwaniu, dlatego sztuczna inteligencja wspiera marketerów w codziennych zadaniach. Algorytmy uczenia maszynowego potrafią wyłapywać ukryte wzorce i zależności, które mogą być niewidoczne dla ludzkiego oka.
Sztuczna inteligencja opiera się na technikach uczenia maszynowego – systemy są zbudowane z dużych zbiorów danych. Wykorzystują modele statystyczne i sieci neuronowe do identyfikacji wzorców i przewidywania przyszłych zdarzeń. Narzędzia sztucznej inteligencji analizują dane w czasie rzeczywistym. Algorytmy mogą na przykład zestawiać ze sobą zachowania użytkowników na stronie internetowej i sugerować optymalne rozwiązania w zakresie personalizacji treści.
Kolejnym elementem, o którym należy wspomnieć, jest przetwarzanie języka naturalnego (NLP). Czynność pozwala systemom AI na interpretację i generowanie tekstu w sposób zbliżony do ludzkiego. Dzięki temu możliwe jest tworzenie poprawnych językowo i merytorycznie treści, co jest niezwykle przydatne w SEO i content marketingu. Sztuczna inteligencja AI porównuje informacje dostępne w Internecie i wybiera te, które zdaniem algorytmów mają największą wartość.
Algorytmy działają na podstawie danych, które mogą być niekompletne. Niezbędna jest zatem weryfikacja wygenerowanych treści i wniosków przez doświadczonych specjalistów. Szczególnie w tych sytuacjach, gdy trzeba podjąć wiążące decyzje, mające realny wpływ na sytuację ekonomiczną firmy lub los pracownika.
W marketingu internetowym dostępnych jest wiele narzędzi, w których analiza kluczowych danych przy użyciu AI jest ważnym usprawnieniem. Chociażby często używane w agencji Marafiki Google Analytics 4 korzysta ze sztucznej inteligencji, aby segmentować odbiorców, śledzić zachowania użytkowników i przewidywać ich przyszłe interakcje. Pozwala to ponadto na lepsze dostosowanie treści, np. do potrzeb potencjalnych klientów e-commerce.
Podobnie działa Google Tag Manager, ułatwiający zarządzanie tagami na stronie, automatyzujący procesy i pracujący nad wzrostem efektywności śledzenia konwersji. Natomiast jeśli chodzi o Google Merchant Center, to wykorzystanie sztucznej inteligencji służy optymalizacji list produktów, co wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania i może mieć duże znaczenie dla poziomu wyników sprzedaży.
Poza środowiskiem Google generatywna sztuczna inteligencja (GAI) również wspomaga działania marketingowe. SEMrush czy Ahrefs, używane przez specjalistów SEO, coraz częściej testują możliwości sztucznej inteligencji. Funkcje AI mają w założeniu przyczynić się do wzrostu produktywności poprzez automatyzację badania słów kluczowych, a także optymalizację treści². Podpowiedzi sztucznej inteligencji sugerują dostępne opcje wyboru, lecz to specjalista podejmuje decyzję, która z nich będzie najkorzystniejsza.
Oprogramowanie marketingowe na bazie AI oferuje też Hubspot. Sztuczna inteligencja umożliwia łączenie danych na platformie klienta, przez co dużo łatwiej jest integrować procesy i zasoby. Choć przeważająca część proponowanych przez Hubspot rozwiązań skupia się wokół personalizowania treści, to jednak stosowane modele w pierwszej kolejności muszą przeanalizować dostarczone dane, aby móc wykreować wartościową treść.
Jedną z najważniejszych zalet wykorzystania algorytmów jest skrócenie czasu pracy specjalistów. Sztuczna inteligencja AI jest w stanie przetwarzać i analizować ogromne ilości danych w czasie znacznie krótszym niż człowiek. Może też od razu odpowiedzieć na Twoją prośbę dotyczącą np. podziału statystyk ze względu na daną cechę różnicującą – wiek, miejsce zamieszkania czy czas spędzony na stronie.
Z pewnością wielkim atutem jest zdolność AI do wskazywania możliwych rozwiązań problemów i interpretacji wygenerowanych statystyk. Narzędzia AI nie tylko prezentują dane, ale również sugerują wdrażanie modyfikacji. Dzięki temu specjaliści mogą lepiej zrozumieć kontekst i podjąć trafniejsze decyzje. Narzędzia sztucznej inteligencji (np. w GA4) wyświetlają podpowiedzi, które mogą powstać po analizie danych i dotyczyć chociażby zarejestrowanych zwyczajów klientów e-sklepu.
Wskazówki udostępniane przez Google Analytics 4 są w stanie ostrzec przed niebezpiecznymi anomaliami w kampanii. Ich źródłem mogą być chociażby problemy z funkcjonowaniem strony, zaburzające klientom możliwość korzystania z oferty sklepu internetowego.
Poniższy przykład jest omówieniem jednej z codziennych sytuacji w pracy specjalisty PPC w agencji Marafiki.
Wspomagana AI analiza danych pozwala porównać rozbieżności pomiędzy zmiennymi z panelu Google Ads a analogicznym zestawem danych z Google Analytics. Tak też było w naszym przypadku. W sesji Google CPC w Google Ads łączne przychody wynosiły 4 900, a w panelu GA4 wyświetlała się kwota 44 900.
Sformułowano zapytanie do sztucznej inteligencji i dołączono zrzuty ekranu dla porównania informacji z dwóch źródeł.
Zdaniem AI (narzędzie ChatGPT) rozbieżności mogą wynikać z:
W tym przypadku sztuczna inteligencja rekomendowała:
Jak zatem widać, sztuczna inteligencja AI jest cennym wsparciem w procesie analizy. Proponuje wykonanie kilku czynności, które mogą pomóc ustalić prawdziwe źródło problemu, jak i ułatwić rozwiązanie analitycznej zagadki.
Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji budzi jednak pewne obawy związane z jej wpływem na rynek pracy i bezpieczeństwo obywateli. Istnieje ryzyko, że narzędzia AI i automatyzacja wielu procesów może prowadzić do redukcji miejsc pracy w niektórych sektorach³. W związku z tym coraz częściej mówi się o konieczności wprowadzenia regulacji prawnych, które zapewnią kontrolę nad rozwojem AI. Niektóre państwa już teraz pracują nad ustawodawstwem dotyczącym sztucznej inteligencji, mając na uwadze m.in. konieczność ochrony danych osobowych czy prawa autorskiego.
W 2023 roku ChatGPT był przez pewien czas niedostępny we Włoszech. Tamtejszy rząd miał zastrzeżenia do sposobu przetwarzania danych i wymagał od producenta oprogramowania wprowadzenia systemu kontroli wieku, aby ograniczyć dostęp do AI przez dzieci poniżej 13 roku życia⁴. OpenAI wdrożyło zmiany, co pokazuje, że władza publiczna może realnie wpływać na działania prywatnych firm w tym obszarze.
Należy zauważyć, że rozwój sztucznej inteligencji nie jest już domeną jedynie najbogatszych firm technologicznych, takich jak Meta, Google czy Microsoft.
Ambitne plany w tym zakresie mają też państwa, w tym Polska – na stworzenie własnego systemu rząd planuje przeznaczyć miliard złotych⁵. Ograniczenia prawne mogą zatem wpłynąć na cały ekosystem technologiczny, choć na chwilę obecną nie podjęto żadnych wiążących decyzji na poziomie europejskim ani krajowym.
Systemy AI nie są doskonałe, ale możliwa jest skuteczna analiza danych na potrzeby np. agencji marketingowej. W Marafiki specjaliści PPC generują raporty, w których znajdziesz najważniejsze dane dotyczące wyników Twojej kampanii. Możesz je interpretować samodzielnie, z pomocą AI, lub poprosić nas o pomoc. Czasem jest ona niezbędna, ponieważ dla laika panel Google Analytics 4 bywa niezrozumiały. Marafiki chętnie pomoże Ci w zrozumieniu znaczenia dostępnych statystyk.
¹ I. Sample, ‘An AI Fukushima is inevitable’: scientists discuss technology’s immense potential and dangers, „The Guardian”, 23.11.2024 r., dostęp: https://www.theguardian.com/science/2024/nov/22/an-ai-fukushima-is-inevitable-scientists-discuss-technologys-immense-potential-and-dangers, [data dostępu: 25.11.2024 r.].
² A. Țiț, AI Content Helper: Content Optimization That Doesn’t Turn Your Brain Off, 19.09.2024 r., dostęp: https://ahrefs.com/blog/ai-content-helper/, [data dostępu: 25.11.2024 r.].
³ Sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy szybciej niż myślisz, rp.pl, 4.11.2024 r., dostęp:https://www.rp.pl/rynek-pracy/art41392011-sztuczna-inteligencja-zmieni-rynek-pracy-szybciej-niz-myslisz, [data dostępu: 26.11.2024 r.].
⁴ O. Nawalny, Chat GPT może ponownie zacząć działać we Włoszech, „Puls Biznesu”, 13.04.2023 r., dostęp: https://www.pb.pl/chat-gpt-moze-ponownie-zaczac-dzialac-we-wloszech-1182656, [data dostępu: 26.11.2024 r.].
⁵ Polska może być liderem cyfryzacji w Europie. Wicepremier o fabryce sztucznej inteligencji, „Business Insider”, 20.11.2024 r., dostęp: https://businessinsider.com.pl/gospodarka/fabryka-sztucznej-inteligencji-krzysztof-gawkowski-polska-liderem-cyfryzacji-w/rsel5fd, [data dostępu: 26.11.2024 r.].