Grafiki pod wymiar w mediach społecznościowych

Językiem Internetu wcale nie jest angielski. W cyberprzestrzeni komunikujemy się za pośrednictwem obrazków oraz filmów. To właśnie materiały audiowizualne odpowiadają za podstawę przekazu, z jakim spotykamy się każdego dnia. Nie inaczej jest w przypadku mediów społecznościowych. Niezależnie, czy wchodzimy na nasze „socjale” w celu otrzymania dziennej dawki memów, czy interesują nas wydarzenia ze świata – w zdecydowanej większości przypadków nastawiamy się na komunikację obrazkową.

Wszystko jednak ma swoje standardy i normy, które należy realizować. Ostatnio przedstawialiśmy Wam szczegółowe rozróżnienie, jakie wymiary muszą mieć grafiki w kampaniach Google Ads. Dzisiaj bierzemy na tapet podobny temat – rozmiar obrazków w mediach społecznościowych.

Warto pamiętać, że dostosowanie obrazków do wymaganych wymiarów często może zadecydować o powodzeniu działań prowadzonych w kanałach social mediowych. Wynika to nie tylko ze specyfiki samych systemów reklamowych, ale również – z prostej psychologii. Mózg lubi widzieć znajome rzeczy, przyzwyczaja się do określonych standardów i na tej podstawie wytwarza strefę komfortu. Istotne jest, aby podczas promocji w mediach społecznościowych pojawiać się właśnie w obszarze tej strefy komfortu użytkowników.

INSTAGRAM

Chociaż Instagram wciąż przoduje w trendach popularności najczęściej przeglądanych mediów społecznościowych, to, o dziwo, nie daje zbyt dużej swobody, jeśli chodzi o wymiary grafik. Mamy tutaj do czynienia z klasycznym trio: zdjęcie kwadratowe, pionowe oraz poziome.

  • Grafiki kwadratowe – 1080 × 1080 pikseli.
  • Grafiki pionowe – 1080 × 1350 pikseli.   
  • Grafiki poziome – proporcje 1,91:1 (szerokość – 1080 pikseli).

Oczywiście najczęściej pojawiającym się formatem jest wariant kwadratowy, przez długi czas w ogóle jedyny dostępny na tej platformie. Dla urozmaicenia oraz przełamania rutyny warto jednak sięgać po alternatywy poziome i pionowe. Dzięki temu komunikacja będzie znacznie ciekawsza.

Co z popularnymi InstaStories? Nie trzeba się długo zastanawiać nad urządzeniami, na których przeglądami Instagram najczęściej. Są to oczywiście smartfony. Relacje zatem muszą być dostosowane do współczesnych ekranów. A że „storiesy” oglądamy, trzymając smartfon w pozycji  wertykalnej, same grafiki również powinny być w pionie.

  • Grafiki pionowe: 1080 × 1920 pikseli.

Instagram to jednak nie tylko materiały statyczne. Popularność TikToka wpłynęła również na zwiększenia zainteresowania plikami video. Jak zatem wyglądają formaty filmów w tym wypadku?

  • Posty wideo poziome: w proporcji 1,91:1.  
  • Posty wideo pionowe: w proporcji 4:5.

Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze wariantowi filmów z kategorii Instagram Video:

  • Filmy pionowe: w proporcji 9:16.
  • Filmy pionowe: w proporcji 4:5.

TIKTOK

O palmę pierwszeństwa w plebiscycie na najpopularniejsze medium społecznościowe z Instagramem w szranki staje TikTok. I chociaż jest to platforma kojarząca się głównie z młodymi użytkownikami, to statystyki demograficzne skutecznie zadają kłam temu przekonaniu. Na TikToku pojawia się coraz więcej starszych osób, natomiast marketingowy potencjał aplikacji został dostrzeżony przez reklamodawców już stosunkowo dawno.

Podstawowa grafika w obrębie tej platformy to oczywiście zdjęcie profilowe.

  • Zdjęcie profilowe: 200 × 200 pikseli w proporcji 1:1.

Jako że TikTok to medium do przeglądania w zasadzie wyłącznie na telefonie, to format treści jest ujednolicony do orientacji pionowej.

  • In Feed Ads/Brand Takeover Ads/ TopView Ads/ TopView Lite – w proporcji 16:9 (rozdzielczość 1080 × 1920 pikseli).

LINKED IN

Chociaż ma on nieco inny status względem pozostałych mediów społecznościowych, rola Linked Ina w kreowaniu swojej marki osobistej oraz zaznaczaniu pozycji na rynku ma ogromne znaczenie. Coraz więcej podmiotów decyduje się także na tworzenie komunikacji promocyjnej za pośrednictwem tego kanału. Jak zatem wygląda kwestia wymiarów grafik w medium społecznościowym dla biznesmenów?

  • Zdjęcie profilowe –  kwadrat w proporcji 1:1 (minimum 400 × 400 pikseli).
  • Zdjęcie w tle – prostokąt w proporcji 4:1 (1584 × 396 pikseli).

Podobnie jak w przypadku „storiesów” na Instagramie czy relacji na Facebooku, Linked In ma analogiczny format materiałów.

  • Linked In Stories – grafika pionowa w proporcji 9:16 (1080 × 1920 pikseli).

Tak wygląda kwestia profilu osobowego. W dalszej części przyjrzyjmy się układowi grafik na stronach firmowych.

  • Strona firmowa – zdjęcie w tle (1128 × 191 pikseli) oraz zdjęcie profilowe (268 × 268 pikseli).
  • Kultura firmowa – zdjęcie główne (1128 × 376 pikseli), elementy niestandardowe (502 × 282 pikseli) oraz galeria firmy (900 × 600 pikseli, nie mniej niż 264 × 176 pikseli).
  • Grafika w postach – orientacja pozioma (1200 × 628 pikseli).
  • Film w postach – orientacja pozioma (minimum 256 × 144 piksele, optymalnie 4069 × 2304 pikseli).

A jak wygląda kwestia reklam?

  • Jedna grafika reklamowa – kwadrat w proporcji 1:1 (maksymalny rozmiar 7680 x 7680 pikseli).
  • Karuzela – kwadrat w proporcji 1:1 (maksymalny rozmiar 6012 × 6012 pikseli, zalecany – 1080 × 1080 pikseli).
  • Filmy – orientacja pozioma – szerokość: nie mniej niż 640 pikseli, nie więcej niż 1920; wysokość: nie mniej niż 360, nie więcej niż 920. Proporcja: 1,778: 0,5652.
  • Reklamy dynamiczne – kwadrat w proporcji 1:1 (100 × 100 pikseli).
  • Posty sponsorowane – orientacja pozioma (1200 × 627 pikseli)
  • Bussines Banner Image – orientacja pozioma (646 × 220 pikseli)

FACEBOOK

Wymiary grafik na Facebooku to temat rzeka. Wynika to z tego, że portal ten w locie dostosowuje się do urządzenia, na którym go przeglądamy. Standardowe rozróżnienie na wersję desktop oraz mobile jest oczywiste. Warto natomiast zwrócić uwagę, iż portal Marka Zuckerberga wyświetla się także w wersji dostosowanej do telefonów o mniejszej mocy obliczeniowej niż współczesne flagowce. Różnice te widać najbardziej po formatach zdjęcia profilowego. Jak zatem uzyskać uniwersalnie najlepsze efekty?

  • Zdjęcie profilowe – kwadrat o proporcji 1:1 – im większe, tym lepiej. Nie mniej niż 170 × 170 pikseli. Pamiętajmy, że zdjęcie prezentowane jest w formie koła, warto więc znaleźć taką fotografię, która po przycięciu krawędzi zachowa czytelność.
  • Zdjęcie w tle – orientacja pozioma (820 × 312 pikseli). W wersji mobilnej cover photo przycinane zostaje do 640 × 360 pikseli. Miejmy to na uwadze podczas doboru grafiki.

Facebook to narzędzie służące m.in. do zrzeszania ludzi o podobnych planach, zainteresowaniach, aspiracjach czy ścieżkach kariery. Nic zatem dziwnego, że często tworzymy w obrębie platformy grupy i wydarzenia. Jak więc wygląda tu kwestia wymiarów zdjęć?

  • Grafika w tle grupy – orientacja pozioma o proporcji 1,91:1 (1640 × 856 pikseli).
  • Grafika w tle wydarzenia – orientacja pozioma (1200 × 628 pikseli).

Przyjrzyjmy się też wymiarom materiałów udostępnianych w ramach standardowych postów.

  • Grafika w orientacji poziomej (1200 × 630 pikseli), pionowej (1080 × 1350 pikseli) oraz kwadratowa (1080 × 1080 pikseli).
  • Wideo w poście w orientacji poziomej (1920 × 1080) lub pionowej (1080 × 1920 pikseli).
  • Relacje – orientacja pionowa (1080 × 1920 pikseli).

A jakie rozwiązania są chętnie wykorzystywane przez reklamodawców?

  • Karuzela – do dziesięciu zdjęć w formacie kwadratowym w proporcji 1:1.
  • Zdjęcie z linkiem – wariant poziomy (1200 × 628 pikseli) lub kwadratowy w proporcji 1:1.
  • Kolekcja – wariant kwadratowy w proporcji 1:1 lub pionowy – 9:16.
  • Kampania oparta o pozyskiwanie polubień – grafika o poziomej orientacji (1200 × 444 pikseli) lub w wariancie kwadratowym (minimalnie: 1080 × 1080 pikseli w proporcji 1:1)
  • Pokaz slajdów – do dziesięciu zdjęć w formacie 9:16.

Przy okazji Facebooka nie sposób pominąć Messengera, który od pewnego czasu żyje nieco swoim życiem i stwarza kolejne perspektywy reklamowe dla osób szukających sposobów docierania do nowych użytkowników. W tym komunikatorze można postawić na dwa typy grafik. Pierwsze wyświetlają się na liście kontaktów, pomiędzy awatarami znajomych. Drugi typ to oczywiście relacje.

  • Grafika na liście kontaktów – w swojej formie miniaturkowej jest to grafika kwadratowa o proporcji 1:1. Po kliknięciu w reklamę pojawia się większe zdjęcie – w dowolnej proporcji od 1:1 do 16:9 (500 × 262 piksele).
  • Relacja – grafika o orientacji pionowej (1080 × 1920 pikseli).

YOUTUBE

Podobnie jak TikTok – jest to medium przede wszystkim filmowe. To właśnie materiały wideo wiodą w jego obrębie prym, natomiast jest także kilka obszarów wymagających odpowiednio przygotowanych grafik statycznych – jak miniaturki czy banery albo zdjęcia profilowe kanałów.

  • Zdjęcie profilowe – kwadrat w proporcji 1:1 (rekomendowany rozmiar: 800 × 800 pikseli).
  • Banner – grafika w orientacji poziomej (2048 × 1152 pikseli).
  • Miniaturka filmu – grafika w orientacji poziomej (1280 × 720 pikseli).

Statyczne obrazki znajdują swoje miejsce również na karcie Społeczność. To doskonałe miejsce do utrzymywania kontaktu ze swoimi widzami, a grafika z pewnością ożywi wpis.

  • Kwadratowa grafika w proporcji 1:1. Może to być również animacja GIF.

YouTube pozwala także na publikację reklam displayowych.

  • Reklamy poziome (300 × 60 pikseli lub 300 × 250 pikseli).
  • Nakładki reklamowe w orientacji poziomej (480 × 60 lub 728 × 90 pikseli).

Jak sprawa wygląda natomiast w kwestii reklam wideo?

  • Reklamy w orientacji pozimowej – 16:9 (1920 × 1080 pikseli).
  • Reklamy kwadratowe w proporcji 1:1 (1080 × 1080 pikseli).

TWITTER

Istnieje przekonanie twierdzące, że Twitter to ostatnie tak popularne medium społecznościowe, które swoją komunikację faktycznie opiera na słowach. I rzeczywiście – zwykle odwiedzamy to miejsce, aby zapoznać się z tekstowymi wpisami, natomiast nie oznacza to, że na Twitterze nie ma obrazków. Są. I to całkiem sporo.

  • Zdjęcie profilowe – grafika kwadratowa w proporcji 1:1 (w zalecanym wymiarze 400 × 400 pikseli).
  • Zdjęcie w tle – grafika w orientacji poziomej w proporcji 3:1 (1500 × 500 pikseli).
  • Zdjęcia w postach w formie galerii – w zależności od liczby zdjęć:
  • dwa zdjęcia – oba w proporcji 7:8;
  • trzy zdjęcia – pierwsze w proporcji 7, dwa pozostałe – 4:7;
  • cztery zdjęcia – wszystkie w proporcji 2:1.
  • Fleet – grafika w orientacji pionowej (1080 × 1920 pikseli).
  • Summary Cards – w orientacji poziomej (minimalne wymiary: 300 × 157 pikseli), w formie kwadratu (maksymalne wymiary: 4096 × 4096 pikseli).
  • Player Card (miniaturka) – w orientacji poziomej (proporcje 16:9) lub kwadratowe (proporcje 1:1).

Powyższe wytyczne dotyczą najpopularniejszych mediów społecznościowych. Dobór odpowiedniego obrazka pod kątem wymiarów ma niemałe znaczenie, ponieważ rozjeżdżające się lub rozpikselizowane miniaturki czy grafiki znacząco odbierają nam wiarygodności oraz profesjonalizmu. A utrzymanie statusu osoby wiarygodnej przekłada się nie tylko na sukces zawodowy, ale również na pozytywny odbiór pozostałych użytkowników platformy. Warto więc sprawdzić, czy grafiki, które publikujemy, są odpowiednio dobrane pod kątem rozmiaru.