Co przychodzi Ci do głowy, kiedy słyszysz hasło: wyszukiwarka internetowa? Zapewne Twoja pierwsza myśl to Google. Trudno się dziwić — ten cyfrowy gigant od lat zostawia konkurencję w tyle. Według StatCounter¹ w roku 2024 średnia liczba zapytań przekracza zawrotne 6 milionów na minutę. Choć Google od lat święci triumfy na rynku globalnym, nie jest jedynym wyborem. Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj inne najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie oraz w Polsce.
W 2024 roku możemy zapytać Google’a o wszystko. Co więcej, dzięki postępowi w dziedzinie sztucznej inteligencji, zakres wyszukiwań obejmuje już nie tylko same słowa, ale również szerszy kontekst. Dzięki temu możliwe jest m.in. wyszukiwanie ze zdjęć, które omówimy szerzej w końcowej części artykułu. Ponadto popularniejsze stają się zapytania głosowe. Jeszcze bardziej spersonalizowane wyniki, odpowiedzi dostosowane do lokalizacji czy zainteresowań, a nawet do momentu dnia to już norma.
Jednak to jedynie wierzchołek góry lodowej. Pod powierzchnią kryje się bowiem znacznie więcej. Swoisty ekosystem, który działa niezauważalnie dla przeciętnego użytkownika. Google już dawno przestał być wyszukiwarką opartą jedynie na prostych linkach. Choć wielu użytkowników może nie zdawać sobie sprawy z tego, że to, co otrzymują w wynikach, nie jest przypadkowym zbiorem informacji, ale efektem zaawansowanych działań.
Jeden z algorytmów używanych przez Google, znany jako RankBrain, opiera się na uczeniu maszynowym. Pozwala zrozumieć te z zapytań, które są nowe lub nietypowe, a także analizować kontekst oraz intencję i co za tym idzie – dostarczyć trafniejsze wyniki. Firma nieustannie aktualizuje i doskonali swoje algorytmy. Warto również pamiętać, że poza nimi używa również wielu innych, bardziej specyficznych i technik oceny stron, które nie są publicznie znane.
Jak wspomnieliśmy, wyszukiwarka Google to jedynie czubek góry lodowej. To, czego nie widać, to cała sieć usług i narzędzi, które napędzają reklamę internetową. W ich skład wchodzi Google Ads – platforma, która umożliwia firmom na całym świecie docierać w sposób precyzyjny do swoich klientów. W praktyce oznacza to, że kiedy wpisujesz swoje zapytanie, analizowana jest nie tylko treść, ale również szanse na to, że reklamy, które pojawią się na ekranie, będą dla Ciebie interesujące. Jako agencja marketingowa doskonale zdajemy sobie sprawę, że nie są to przypadkowe wyniki.
Każda kampania w Google Ads opiera się na zaawansowanych analizach behawioralnych, słowach kluczowych, lokalizacjach i wielu innych zmiennych. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą efektywnie zarządzać swoimi budżetami marketingowymi i docierać do osób, które naprawdę są zainteresowane ich ofertą.
Z całą pewnością wyszukiwarka Google jest idealnym miejscem, by te reklamy wyświetlać. Od 1,3 do 2 miliardów wyszukiwań dziennie to wymarzona przestrzeń do promocji. Platforma jest również na tyle elastyczna, że każda firma, niezależnie od swojego rozmiaru, może skutecznie wykorzystać jej możliwości.
Wróćmy jednak do statystyk StatCounter. Najpopularniejszą wyszukiwarką po Google jest, należący do Microsoftu, Bing z wynikiem 3.37%. Raczej nie można mówić tutaj o realnej konkurencji, choć w ostatnich latach zauważalna jest tendencja wzrostowa ilości wyszukiwań. Choć daleko jej do światowego giganta, to zrzesza wokół siebie sporą grupę użytkowników.
Co ważne, posiada własne kryteria rankingowe i algorytmy wyszukiwania. Stąd coraz częściej optymalizuje się strony pod SEO również w jej przypadku. Pozwala to pozyskiwać nowe grupy odbiorców, jak również zwiększyć ruch na stronie. Ponadto wdrożenie kampanii Bing Ads może stać się istotnym dopełnieniem Twojej strategii marketingowej, mając pozytywny wpływ na współczynnik zaangażowania i to przy podobnych nawet mniejszych kosztach jak w przypadku reklam Google Ads.
Lista najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie obejmuje również Yahoo! oraz DuckDuckGo, a także platformy o charakterze lokalnym. Yandex, najchętniej wybierany w Rosji, plasuje się na trzecim miejscu na świecie. Wysoko znajduje się również Baidu, które wiedzie prym w Chinach, proponując między innymi własną wersję Wikipedii. Często jest określane mianem „chińskiego Google” i faktycznie zastępuje tam światowego giganta, który wycofał się w roku 2010 ze względu na obowiązującą cenzurę. W Czechach natomiast najpopularniejsza jest wyszukiwarka o nazwie Seznam, do której trafia niemal 13% wszystkich wyszukiwań w kraju.
W Polsce również triumfy święci Google. Jak wynika z danych StatCounter (marzec 2024 r.), przypada mu aż 95.28% wszystkich zapytań. Analogicznie do trendów światowych na drugim miejscu znajduje się Bing (3.22%). Ostatnie miejsce na podium zajmuje DuckDuckGo. Całkiem wysoko plasuje się również wyszukiwarka Yahoo! oraz Yandex.
A może zamiast bezpośredniego zysku z reklam, warto przekazać część środków na sadzenie drzew? Takie rozwiązanie proponuje ekologiczna wyszukiwarka Ecosia, którą również wybiera część Polaków. Jest ona wspierana przez World Wide Fund For Nature (WWF), której przekazywane są częściowe dochody z linków sponsorowanych. Warto jednak podkreślić, że działa na silniku Yahoo!/Bing.
Jeśli spojrzymy na tendencje wśród urządzeń mobilnych, to zauważymy, że nie różnią się one znacznie od przywołanych powyżej danych całościowych. Jedynie Google zyskuje na znaczeniu, niemal monopolizując rynek i obejmując prawie 99% wszystkich wyszukiwań. Z całą pewnością wiąże się to m.in. z szeroką integracją z systemami operacyjnymi Android oraz rozbudowanym systemem usług, które naturalnie przyciągają użytkowników. Na drugim miejscu, choć z minimalnym udziałem, znajduje się Bing, który zapewnia domyślną integrację z przeglądarką Microsoft Edge na urządzeniach z systemem Windows.
Istnieją również wyszukiwarki internetowe bez cenzury, które dają możliwość przeglądania treści online bez automatycznych filtrów czy ograniczeń. Zapewniają także prywatność i to właśnie z tego względu coraz większą popularnością cieszy się DuckDuckGo. Inne tego rodzaju wyszukiwarki to Startpage czy Qwant. Promują wolność informacyjną i niemoderowane doświadczenie. Takie rozwiązania mają jednak swoje wady, które warto rozważyć przed wejściem w świat cyfrowy bez ograniczeń.
Z całą pewnością sprzyjają poznawaniu nowych źródeł. Poszerzają horyzonty, dając dostęp do większej różnorodności treści online. Jednocześnie dbają o prywatność użytkowników, nie gromadząc danych, ani nie śledząc ich aktywności. Brak priorytetyzacji to jednak większa szansa, aby napotkać niechciane oraz szkodliwe treści. Zwiększa to również szansę na to, trafimy na informacje nieprawdziwe czy niskiej jakości. Wyszukiwarki internetowe bez cenzury wymagają zatem większej odpowiedzialności użytkownika i świadomego podejścia do znalezionych treści.
Świat cyfrowy to również informacje wizualne, którym naprzeciw wychodzą zaawansowane funkcje Google. Wyszukiwanie zdjęć i grafik to przydatne narzędzie, które pomaga użytkownikom znaleźć dowolny obraz na podstawie określonych zapytań.
Google wykorzystuje zaawansowane technologie rozpoznawania obrazów, które umożliwiają identyfikację podobieństw między nimi i odpowiednie dopasowanie do zapytań użytkownika. Pozwalają nie tylko na analizę treści samego obrazu, ale też tekstu na stronie, na której się znajduje. Jest to pomocne w lepszym zrozumieniu kontekstu. Google ocenia również jakość wyników oraz filtruje je według określonych kryteriów. W rezultacie użytkownicy otrzymują dokładne i zróżnicowane wyniki przydatne podczas poszukiwania informacji wizualnych w Internecie.
Jedną z nowych i szybko rozwijających się funkcji w dziedzinie wyszukiwarek internetowych jest wyszukiwanie ze zdjęć. Zamiast wpisywać słowa kluczowe, użytkownicy mogą teraz odszukać informacje, a nawet produkt przy pomocy znalezionych lub samodzielnie wykonanych fotografii (również na urządzeniach z systemem iOS i Android). To innowacyjne podejście dostępne w Google czy Firefox zmienia sposób, w jaki odbieramy i przetwarzamy treści online. Poniżej przybliżymy trendy związane z wyszukiwaniem informacji za pomocą zdjęć.
Nowoczesne wyszukiwarki internetowe wykorzystują technologie rozpoznawania obiektów, które pozwalają użytkownikom na znalezienie podobnych obrazów lub produktów w świecie cyfrowym. Możesz zrobić zdjęcie przedmiotu, który Ci się podoba, a wyszukiwarka znajdzie informacje na jego temat. Funkcja ta pozwala również rozpoznawać rośliny czy zwierzęta, stanowiąc przydatne narzędzie dla miłośników natury i botaników.
Wyobraź sobie, że jesteś architektem. Czekasz na zamówiony obiad w restauracji i rozglądasz się dookoła. Zauważasz lampę, która od razu wpada Ci w oko i już wiesz, że chętnie wykorzystasz podobne rozwiązanie w swoim najnowszym projekcie. Wystarczy, że zrobisz zdjęcie, a wyszukiwarka pomoże Ci znaleźć zbliżone rozwiązania. W branży kreatywnej wyszukiwanie ze zdjęć jest zatem najszybszym narzędziem do szukania inspiracji.
Co wyszukiwanie za pomocą zdjęć oznacza dla właścicieli e-commerce? Jakość zdjęć i grafik jest ważna. Odpowiednio dopasowane, mogą znacznie ułatwić odszukanie Twoich produktów — sfotografowanych przez potencjalnego klienta lub znalezionych przez niego w innych miejscach online. Google Shopping Search by Image umożliwia namierzanie konkretnych rzeczy widocznych na zdjęciach, na przykład ubrań, butów, akcesoriów czy mebli. Stąd warto zadbać o wizualną stronę sklepu online. Wysokiej jakości zdjęcia z łatwością zaprowadzą potencjalnego klienta na Twoją stronę internetową.
Jaka jest przyszłość wyszukiwania informacji? Z całą pewnością będzie coraz bardziej inteligentnie i interaktywnie. Nieustannie rośnie potrzeba prywatności wśród użytkowników, dlatego prawdziwym wyzwaniem będzie połączenie spersonalizowanych doświadczeń z dbałością o prywatność danych. Już dziś Google proponuje nowy kierunek, integrując różne formy danych w jednym zapytaniu dzięki funkcji Multisearch. Przewidywane są również dalsze innowacje w obszarze wyszukiwania wizualnego, integracji głosowych interfejsów użytkownika (VUI) oraz wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości (AR). Poszukiwaniom w obszarze wyszukiwania nie ma końca.
¹ https://www.statista.com/statistics/195140/new-user-generated-content-uploaded-by-users-per-minute/, [dostęp: 9.04.2024].