Pytanie, które postawiłem, nie jest przypadkowe. W mojej pracy jako trenera biznesu spotkałem wielu specjalistów, których aktywność w mediach społecznościowych czy ogólnie w Internecie wydaje się być niewielka, a nawet praktycznie niezauważalna. Pomimo tego faktu, ich kalendarze są często zapełnione zleceniami na wiele miesięcy do przodu. Jak to jest możliwe?
Myślę, że dla tej grupy osób posiadanie marki osobistej ma nieco inne znaczenie niż dla większości z nas. Choć ci trenerzy mogą nie budować marki wirtualnie, to jest ona silnie zakorzeniona wśród ich klientów. Wynika to po prostu z utrzymywanych relacji oraz efektywnej pracy podczas szkoleń. Dzięki temu, usługi takiego trenera są polecane kolejnym firmom, co można uznać za rodzaj marketingu szeptanego.
Wracając do samego pojęcia marki osobistej trenera biznesu, moim zdaniem nie ogranicza się ono jedynie do prowadzenia szkoleń czy publikowania treści w Internecie. Argumenty popierającę tę tezę za chwilę szczegółowo omówię, najpierw zastanowię się, dlaczego warto świadomie budować markę w tym zawodzie.
Głównym atutem silnej marki osobistej jest ułatwione budowanie relacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Poprzez obecność i aktywność w Internecie oraz uczestnictwo w różnorodnych wydarzeniach, trenerzy skracają dystans i czas potrzebny na kontakt oraz interakcje. W efekcie nie budują bariery klient–usługodawca, a ponadto zyskują możliwość kontaktu z większą grupą odbiorców, na przykład za pośrednictwem platformy LinkedIn.
Ten brak bariery związany jest z innym pozytywnym aspektem posiadania marki osobistej jako trener biznesu, mianowicie z budowaniem zaufania. Ludzie często ufają i nabywają usługi od osób, które znają lub z którymi mieli okazję dłużej współpracować. Poprzez działania związane z marką osobistą, trenerzy pozwalają lepiej się poznać, co zwiększa zaufanie klientów i może prowadzić do poczucia, że znają nas osobiście.
Warto również wspomnieć o kolejnym beneficie, jakim jest promowanie własnej wiedzy eksperckiej. Dzieje się to poprzez regularne dzielenie się informacjami i wskazówkami za pomocą treści w mediach społecznościowych, artykułów, podcastów itp. Jeśli treści te pokrywają się z tematami szkoleń prowadzonych przez trenera, potencjalnym klientom łatwiej będzie ocenić, czy mogą mu zaufać i czy dostarczy wartościową usługę szkoleniową.
„Najtrudniej jest zacząć. Okazuje się jednak, że gdy dobrze sobie zaplanujesz pracę, znajdziesz czas na wiele dodatkowych zadań.„– Krzysztof Wroński: CEO agencji Marafiki, specjalista Google Ads
Świadoma praca nad marką osobistą jest jak budowanie pasywnego dochodu, który pracuje na nas, nawet gdy śpimy. Dzięki temu mogą pojawiać się różnego rodzaju możliwości, nie zawsze związane z prośbami o szkolenia. Mowa tu o propozycjach wystąpień na konferencjach, udziału w wywiadach, współpracy przy tworzeniu książek lub artykułów itd. Nigdy nie wiadomo, kto może nas zauważyć, a działania personal brandingowe zdecydowanie zwiększają naszą widoczność.
Marka osobista trenera biznesu składa się z kilku kluczowych aspektów. Jeśli myślimy nad jej świadomym budowaniem, warto pamiętać o takich pojęciach jak:
Tożsamość
Kim jesteśmy i jak chcemy, aby nas postrzegano?
Jaki jest profil naszych szkoleń?
Jakie wartości chcemy reprezentować?
Co sprawi, że zostaniemy zapamiętani?
Misja
Co chcemy osiągnąć poprzez budowanie naszej marki osobistej?
Jakie są nasze cele krótko- i długoterminowe?
Dokąd zmierzamy ze swoimi działaniami?
Wartość
Jaką korzyść chcemy przekazać odbiorcom i klientom?
Jakie problemy chcemy rozwiązywać?
Wyjątkowość
Co wyróżnia nas spośród innych osób zajmujących się podobnymi lub tymi samymi tematami szkoleniowymi?
W jaki sposób zamierzamy budować przewagę rynkową?
Autentyczność i pasja
Ludzi przyciągają osoby zaangażowane i te, które nie kryją się za fasadami. Innymi słowy, szukają pasjonatów danego tematu oraz osób, które są autentyczne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Nie wystarczy jedynie wiedzieć więcej na temat elementów składających się na markę osobistą. Konieczny jest także plan działania, bowiem budowanie marki to proces, który wymaga odpowiedniego przygotowania.
Wcześniej wspomniano o misji, ale równie istotna jest wizja. Warto zadać sobie pytania takie jak:
Jaki cel chcę osiągnąć poprzez moje działania?
Do kogo chcę dotrzeć?
Jaką misję i wizję chcę realizować?
W jakich obszarach pracy trenera biznesu marka osobista może mi pomóc?
W jakich obszarach chcę rozwijać moją markę?
Efektem tych działań może być zdefiniowanie grupy docelowej. Precyzyjne określenie odbiorców pozwoli zidentyfikować, co i gdzie chcemy udostępniać oraz jakie problemy czy wyzwania staną na drodze do sukcesu.
Warto zaplanować i przemyśleć rodzaj treści oraz formę ich publikacji. Treści powinny być spójne z naszymi celami, misją, wizją i potrzebami grupy docelowej. Mogą one dotyczyć zarówno tematyki szkoleń, jak i innych zagadnień związanych z zawodem trenera biznesu.
Wszystko to, połączone z odpowiednimi narzędziami i platformami, na których będziemy działać, stworzy strategię budowania marki osobistej. Kluczową rolę odgrywa tu spójność działań oraz konsekwencja w ich realizacji. Budowanie marki osobistej to raczej maraton niż sprint.
Gdy jako trener biznesu zdefiniowaliśmy strategię naszej marki osobistej, czas na konkretne działania, które pomogą w jej realizacji.
Przekazuj praktyczną wiedzę
Przede wszystkim należy skupić się na tym, by publikowane treści były skoncentrowane na potrzebach naszego odbiorcy. To właśnie wartościowe treści, dostarczające rozwiązań dla konkretnych problemów lub podpowiadające, jak podejść do wyzwań, przyciągają uwagę i budują lojalność. Jeśli publikacje są stworzone w naszym unikalnym stylu, to stają się również niepowtarzalne. Poprzez treści, możemy pokazać wiedzę i udowodnić zdolność rozwiązania problemów naszych klientów.
Pomagaj, a staniesz się rozpoznawalny
Jeśli dobrze zdefiniowaliśmy grupę docelową, budowanie sieci kontaktów staje się znacznie łatwiejsze. W szczególności na platformach takich jak LinkedIn, warto budować relacje poprzez aktywne uczestnictwo w dyskusjach i angażowanie się w treści innych osób. Nasza sieć powinna obejmować nie tylko potencjalnych klientów, ale także innych trenerów biznesu, nawet z branży, której nie szkolimy. Współpraca z konkurencją może przynieść wiele korzyści i możliwość nauki.
Bierz udział w branżowych wydarzeniach
Kolejnym ważnym działaniem jest udział w wydarzeniach branżowych. Podwójnie doceniane jest czynne uczestnictwo, zatem zaplanuj harmonogram wystąpień. Obecność na takich wydarzeniach umożliwia zaprezentowanie przed szerokim audytorium wiedzy i umiejętności oraz buduje nasz autorytet. Ponadto branżowe eventy są doskonałą okazją do networkingu i poszerzenia kręgu naszych kontaktów.
Analizuj własne postępy
Weryfikacja efektywności podjętych działań, zarówno poprzez analizę statystyk, jak i zebranie opinii w ramach ankiet, jest równie ważnym elementem strategii budowania marki osobistej. Dzięki temu możemy dostosowywać aktywności do realnych potrzeb grupy docelowej.
Postaw na multimedialne treści
Nagrywanie swoich wystąpień czy szkoleń i publikowanie ich w formie krótkich wideo, na przykład na LinkedIn, to kolejne działanie, które pozwala pokazać świetny warsztat i atrakcyjny styl prowadzenia szkoleń.
Aby osiągnąć sukces, musisz wykazać się konsekwencją i zadbać o właściwą koordynację poszczególnych aktywności. Dopiero wówczas masz szansę zbudować w stosunkowo krótkim czasie zaprojektowany w strategii wizerunek, który przełoży się na dobrą reputację trenera biznesu.
Zdecydowanie warto pochylić się nad budową marki osobistej, jeśli pracujemy jako trener biznesu. Szczególnie ważne jest to na początku kariery, gdy staramy się zbudować rozpoznawalność i chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Sam proces pomaga nam lepiej ukierunkować nasze działania i świadomie budować wizerunek oraz autorytet.