Nadmierne wyświetlenia (znane także pod angielską nazwą overdelivery) oznaczają sytuację, w której dana reklama wyświetla się znacznie częściej, a to oznacza, że średni dzienny budżet może zostać znacznie przekroczony. Według zasad ustalonych przez Google dopuszczalne jest nawet dwukrotne przekroczenie przyjętej wartości. Nie ma się jednak czego obawiać. Jeżeli Twój średni budżet dzienny wynosi 50 zł oznacza to, że jednego dnia koszt reklamy może wynosić dokładnie tę kwotę, innego dnia 25 zł, a kolejnego dnia 55 zł. Takie różnice są naturalne i wynika to z zachowań konsumentów. Zwykle częściej wykonuje się zakupy online, gdy pogoda na zewnątrz nie dopisuje lub w poniedziałek czy wtorek – mając nadzieję, że zamówienie dojdzie jeszcze w tym samym tygodniu. System uczy się zachowań użytkowników na podstawie informacji o konwersji i w taki sposób dostosowuje budżet.
Najważniejszą kwestią do zapamiętania jest to, że w ciągu całego miesiąca, a więc po upłynięciu jednego cyklu rozliczeniowego, finalna kwota do zapłacenia nie będzie większa niż ustalony przez Ciebie średni budżet dzienny pomnożony przez 30,4 (średnią liczbę dni w miesiącu).
Według danych przyjętych na potrzeby tego tekstu – ustalając dzienny budżet na 50 zł, w ciągu miesiąca poniesiesz koszt 1520 zł bez żadnych dodatkowych opłat (50 zł × 30,4 = 1520 zł). Dzienne wahające się kwoty nie muszą być dla Ciebie zmartwieniem! Jeżeli w danym dniu budżet zostanie przekroczony o 100%, to kampanie automatycznie powinny przestać się wyświetlać. Gdyby doszło do sytuacji, w której się to nie stanie, to każde kolejne kliknięcie nie będzie doliczane do Twojej faktury. Koszty dodatkowych wyświetleń i kliknięć poniesie Google.
Wszystkie dane możesz mieć pod kontrolą – wystarczy tylko śledzić raport „Rozliczone koszty”. To właśnie w nim istnieje możliwość porównywania założonego budżetu z faktycznie poniesionymi opłatami.
W jakich sytuacjach dochodzi do nadmiernych wyświetleń?
System na podstawie historycznych danych o konwersji, aktualnych zachowań użytkowników może wykorzystać szansę na zwiększenie budżetu w celu pozyskania konwersji. Jeżeli więc dochodzi do sytuacji, w której możliwe jest pozyskanie leadów, zakupów, to prawdopodobnie budżet dzienny zostanie przekroczony w danym dniu.
Gdzie sprawdzać poniesiony koszt kampanii Google Ads?
Wszystkie raporty dotyczące kosztów kampanii znajdują się na platformie Google Ads. Po rozwinięciu zakładki Raporty możesz prześledzić stawki w „Rozliczonych kosztach” oraz w „Kosztach wyświetlonych reklam”.
Czy możliwe jest ustalenie nieprzekraczalnej dziennej kwoty?
Można to zrobić, używając np. skryptu do Google Ads, który w momencie przekroczenia dziennego budżetu zatrzymuje kampanię.
Czy zamiast średniego dziennego budżetu można od razu ustalić miesięczny budżet?
Zwykle możliwe jest tylko wskazanie średniego dziennego budżetu, jednak w przypadku kampanii na YouTubie można ustalić budżet na kampanię. Dodatkowo w kampaniach można też użyć budżetu wspólnego, tzn. jeżeli mamy kampanię A, która wydaje mało budżetu, i kampanię B, która wydaje więcej budżetu, to możemy przydzielić im budżet wspólny. System podzieli wtedy dany budżet w taki sposób aby maksymalnie go wykorzystać. Jeżeli kampania A ma problem z wydaniem dziennego budżetu, to kampania B może go wydać w tym samym czasie.
Piszemy o tym, na czym znamy się najlepiej. Bądź zawsze na bieżąco i poznaj świat marketingu internetowego.