Według danych tpay, w 2023 roku sprzedaż sklepów internetowych podczas Black Friday wzrosła o niemal 120% w porównaniu do pozostałych dni listopada. W branży e-commerce już nikt nie ma wątpliwości, że warto uruchamiać kampanie reklamowe związane z Czarnym Piątkiem lub – coraz częściej – z Czarnym Tygodniem.
Co zrobić, aby akcja promocyjna zakończyła się powodzeniem i sukcesem finansowym? O tym pisaliśmy w zeszłym roku. Dziś omówimy pięć podstawowych błędów, jakie można popełnić w trakcie przygotowań kampanii Google Ads do Black Friday. Mamy nadzieję, że poniższe informacje pomogą Ci uchronić się przed nimi
Pod tym tytułem kryje się wiele błędów. Pierwszym z nich jest z pewnością powierzchowne działanie. Jeśli chcesz mieć w swojej ofercie promocję na Black Friday tylko dlatego, że tak robi większość firm w e-commerce – nie trać swojego czasu. Musisz mieć spójny plan na tę akcję zniżkową, do którego na późniejszym etapie przyporządkujesz konkretne zadania.
Wypełnienie założeń strategii wiąże się z koniecznością zarezerwowania czasu na przygotowania. Kiedy zatem najlepiej zacząć planowanie kampanii na Black Friday? Potrzeba około 3 miesięcy, aby efektywnie wykorzystać dostępne możliwości. Ważne jest, aby nie czekać z dodaniem reklam na ostatnią chwilę. Skuteczne jest ponadto stosowanie zapowiedzi promocji, co podsyca w klientach ekscytację atrakcyjnymi rabatami.
Pamiętaj też, że Black Friday nie jest już małym wydarzeniem, obejmującym tylko kilka branż. Niemal wszystkie sklepy będą konkurować o uwagę klientów. Postaw zatem na prostotę komunikacji marketingowej i personalizację. Reklamy Google Ads pozwalają dotrzeć do tych grup klientów, które są realnie zainteresowane nabyciem produktów oferowanych przez Twój sklep.
Dobrą praktyką jest oddzielanie produktów objętych regularną ofertą od tych, które mają przyciągać zainteresowanie potencjalnych nabywców podczas Black Friday. Starannie przejrzyj asortyment sklepu internetowego i zastanów się, które towary mają największy potencjał sprzedażowy. Przeanalizuj stan zapasów i wyklucz te produkty, których masz zaledwie kilka sztuk, ponieważ po ich szybkiej sprzedaży Twój budżet będzie nieefektywnie wydatkowany.
Drugim krokiem jest odseparowanie produktów – objętych promocją na Black Friday od pozostałych, pozostających w Twoim feedzie. Dobrym pomysłem może być nawet ograniczenie liczby produktów do tych, które mają być przedmiotem specjalnej akcji rabatowej. Taka strategia minimalizuje ryzyko zakłóceń w kampanii i pozwala skupić się na produktach o największym potencjale sprzedażowym.
Aby kampania reklamowa podczas Black Friday odniosła sukces, musisz pamiętać o rozszerzeniu promocji oraz linków do podstron. Pierwsze działanie pomoże opisać szczegółowe warunki tej krótkotrwałej promocji. Postaw na prostotę i staraj się jak najwięcej produktów objąć jedną stawką rabatu (np. 15% na cały asortyment z danej kategorii). Stosując tę strategię, zwiększasz szansę na to, że klienci szybciej podejmą decyzję zakupową.
Natomiast rozszerzenie linków do podstron pozwala wstawiać odnośniki np. do kategorii, które cieszyły się największym powodzeniem podczas wcześniejszych akcji promocyjnych, w tym Black Friday. Dobrym sposobem na zwiększenie konwersji jest też zgromadzenie produktów o obniżonej cenie pod jednym URL, który należy dodać do rozszerzeń.
CEO Marafiki radzi:
Ustal osobny cel ROAS (Return on Ad Spend) i nie kieruj się stawką wyznaczoną przed Black Friday. Ze względu na zmienność rynku i zwiększoną konkurencję, możesz rozważyć obniżenie oczekiwanego ROAS, aby zminimalizować ryzyko spadku sprzedaży. Możesz to zrobić na przykład 2–3 tygodnie przed końcem listopada, aby lepiej dostosować swoje strategie do tego gorącego okresu. Wtedy też klienci rozpoczynają szukanie produktów, które kupią w niższej cenie podczas Black Friday.
Ponadto skorzystaj z narzędzia korekty sezonowej Google Ads, które idealnie sprawdza się podczas krótkotrwałych wydarzeń, takich jak Black Friday (kampanie trwające do tygodnia). Pomoże zabezpieczyć Twoją kampanię przed drastycznymi zmianami współczynnika konwersji, umożliwiając lepszą kontrolę nad wydajnością kampanii.
Krzysztof Wroński, specjalista Google Ads
Black Friday to długo oczekiwany dzień. Teksty i banery pracują na to, aby Twoją kampanię zobaczyło jak najwięcej osób. I jeśli wszystkie elementy układanki zespolą się w całość, najprawdopodobniej wzrośnie zainteresowanie produktami znajdującymi się w sklepie internetowym.
Warto ten moment w pełni wykorzystać. Standardowe limity dziennych budżetów mogą zostać szybko wyczerpane, co może ograniczyć zasięg Twojej kampanii reklamowej w kluczowych momentach. Musisz zatem regularnie monitorować wydatki reklamowe.
Zwiększ budżet tej kampanii, która wzbudza duże zainteresowanie i widzisz, że ma większy potencjał sprzedażowy od pozostałych. Możesz to robić ręcznie lub ustawić automatyczne wprowadzenie zmian. Natomiast brak aktualizacji budżetów może skutkować przerwaniem kampanii w momencie, gdy Twój sklep internetowy może osiągnąć najwyższe wyniki sprzedażowe.
Planowanie kampanii Google Ads na Black Friday wymaga uwzględnienia wielu zmiennych, prawda? Taki to już biznes, że liczy się każdy szczegół. W nich tkwi diabeł, lecz nie jest tak straszny, jak go malują. Wystarczy zaufać agencji marketingowej.
Marafiki od początku działalności prowadzi kampanie podczas Black Friday, zarówno w Google Ads, jak i w Meta Ads oraz w innych systemach reklamowych. Odezwij się do naszych specjalistów odpowiednio wcześniej, najlepiej już we wrześniu lub najpóźniej na początku października. Dzięki działaniu z wyprzedzeniem, będziemy w stanie wspólnie omówić założenia kampanii i wprowadzić konieczne zmiany na czas, a nie na ostatnią chwilę.
Daj sobie szansę na gigantyczny wzrost sprzedaży dzięki kampaniom performance!