Google Merchant Center – centrum dowodzenia Twojego e-commerce

Uniwersum narzędzi Google jest bogate w rozwiązania, które ułatwiają codzienną pracę nad udoskonalaniem funkcjonowania firm z branży e-commerce. Co to jest Google Merchant Center, w jakim celu powstało i jakie korzyści wiążą się z jego używaniem? Przedstawiamy w tym artykule podstawowe informacje o tym narzędziu i omawiamy, w jaki sposób można za jego pośrednictwem promować produkty z asortymentu sklepu internetowego.

Co to jest Google Merchant Center?

Myślisz o zwiększeniu sprzedaży w e-sklepie? Musisz zatem postarać się, aby Twoje produkty były widoczne w miejscach, gdzie szukają ich użytkownicy. Coraz większa konkurencja w e-commerce sprawia, że nawet w branży specjalistycznej trzeba wykorzystać każdą możliwość do promowania oferty.

Taką szansę daje właśnie GMC. Narzędzie umożliwia zarządzanie informacjami nie tylko o asortymencie, ale i o samej firmie. Szukając produktów z danej kategorii, większość użytkowników w pierwszej kolejności wybiera wyszukiwarkę Google. Jeśli ktoś chce kupić skórzaną walizkę podróżną, zapewne wpisze zapytanie „skórzana walizka podróżna” lub podobne warianty tego słowa kluczowego.

Odpowiedź Google jest natychmiastowa – pokaże nie tylko strony z tym asortymentem podróżnym, ale i wyświetli zdjęcia przykładowych produktów. Jak wybiera podpowiedzi? Wiele zależy od optymalizacji e-sklepu i oceny wiarygodności platformy sprzedażowej.

Google Merchant Center pokazuje produkty bezpośrednio w miejscu wyszukiwania

Jeśli jest to popularny sklep internetowy, cieszący się dobrymi opiniami, mający szeroki asortyment i dobrze zoptymalizowane elementy – Google promuje właśnie takie platformy. Nie tylko w samej wyszukiwarce, ale i w innych aplikacjach, jak np. w Mapach Google, w YouTube oraz w zakładce Grafika.

Wiesz już zatem mniej więcej, co to jest Google Merchant Center. Informacje zachęciły Cię do założenia tam konta, aby promować produkty? Wyjaśnimy, jak zacząć przygodę z GMC!

Jak założyć konto Google Merchant Center?

Dużym atutem narzędzia jest bezpłatny dostęp do przydatnych funkcji. Z perspektywy użytkownika zakładania konta jest bardzo proste. Wystarczy podać adres e-mail i zalogować się swoim hasłem. Jeśli jednak nie ma się konta Google, trzeba je założyć, a potem schemat postępowania jest taki, jak powyżej opisaliśmy.

Jeśli współpracujesz z agencją marketingową, możesz jej udostępnić dostęp do GMC. Okazuje się to przydatne, ponieważ na przestrzeni kilku lat jedna firma może współpracować z kilkoma firmami i freelancerami, próbując uzyskać jak najlepsze rezultaty. 

W GMC można nadać dostęp do konta w zakładce Ustawienia. Co istotne, agencja otrzyma inne dane do logowania i odpowiedni poziom uprawnień, dlatego nie musisz zmieniać swojego hasła. Warto jednak dbać o to, aby po zakończeniu współpracy usunąć dostęp danej firmy z panelu ustawień. Najlepiej, gdy jak najmniej podmiotów ma jednocześnie możliwość wprowadzania zmian na koncie Google Merchant Center.

Podstawy konfiguracji GMC

Zahaczyliśmy już tematycznie o podstawy konfiguracji GMC. Nadanie dostępu jest podstawowym działaniem, jeśli firma rozpoczyna współpracę z agencją. Wówczas ma do wyboru dwie opcje: uprawnienia administratora lub uprawnienia standardowe.

Na samym początku, tuż po założeniu konta, należy wprowadzić podstawowe dane: nazwę firmy, profil działalności, model sprzedaży (stacjonarnie, online lub wielokanałowo), godziny otwarcia. Należy również określić opcje płatności i wysyłki oraz zasady polityki zwrotów.

Następnie trzeba zweryfikować informacje, np. poprzez inne narzędzia, takie jak Google Tag Manager, Google Analytics, a także za pośrednictwem umieszczenia w witrynie pliku HTML lub dodanie znacznika HTML w postaci fragmentu kodu na stronie głównej.

Ponadto konfiguracja konta Google Merchant Center obejmuje m.in.  integrację GMC z Google Ads, optymalizację ustawień konta (np. aktywacja usługi Zakupy Google, ustawienie powiadomień e-mail) oraz dodanie produktów. A jak prawidłowo wykonać te czynności? Czytaj dalej!

Integracja Google Merchant Center z Google Ads

Poruszamy kwestię, która jest niezwykle istotna z perspektywy zarządzania całym systemem sprzedaży w Internecie. Trudno bowiem mówić o efektywnej promocji asortymentu, bez wykorzystania możliwości, jakie dają kampanie reklamowe Google Ads.

Z poziomu konta Google Merchant Center można zintegrować w kilku krokach oba narzędzia. W Ustawieniach wybierz zakładkę Połącz konto, a następnie wprowadź numer identyfikacyjny (ID), właściwy dla usługi Google Ads. Gdzie go znaleźć? Jeśli masz konto Google Ads, ID wyświetla się w prawym górnym rogu. To numer w formacie XXX-XXX-XXXX. Po wprowadzeniu danych, kliknij Wyślij zaproszenie.

Zaakceptowanie zmiany prowadzi Cię z powrotem do narzędzia Google Ads, gdzie w zakładce Narzędzia i ustawienia musisz przejść do sekcji Połączenia kont. Widzisz napis „Merchant Center” na liście opcji? Znajdź to zaproszenie i potwierdź wybór.

Status „Połączone” oznacza, że cały proces przebiegł pomyślnie.

Po integracji możesz już tworzyć zsynchronizowane kampanie reklamowe. Google Ads umożliwia przyporządkowanie konkretnego celu działania, którym może być np. Sprzedaż lub Ruch na stronie. Po wyborze konta powiązanego z GMC, można kontynuować konfigurację kampanii Google Ads, określając budżet, stawki i wskazując produkty, mające być przedmiotem kampanii. Najlepiej decyzje konsultować ze specjalistą PPC agencji marketingowej, co pozwala uzyskać lepsze wyniki i korzystną konwersję.

Stworzymy Twoją kampanię!

Dodawanie produktów

W narzędziu Google Merchant Center masz do wyboru kilka sposobów dodawania produktów. Szybszym rozwiązaniem jest ustawienie automatycznej selekcji spośród asortymentu oferty e-sklepu. Wystarczy załączyć odpowiedni plik z listą przedmiotów, który może mieć format CSV, XML lub być zaimportowany z arkusza Google Sheets.

Duże bazy danych lepiej przetwarzać za pośrednictwem API Content (inaczej: Google Content API for Shopping). Narzędzie powinno być obsługiwane przez programistów lub specjalistów e-commerce, aby ustawienia były właściwie skonfigurowane. API daje wgląd w status produktów, a przy opcji automatycznego dodawania do bazy GMC samoczynnie aktualizuje wszystkie dane. Warto jednak na bieżąco kontrolować przepływ informacji, aby były zgodne ze stanem faktycznym.

Przy małych bazach danych można dodawać produkty ręcznie. To rozwiązanie dla nowych sklepów e-commerce o niewielkiej liczbie przedmiotów wystawionych na sprzedaż.

Istotne dane przy dodawaniu produktów

Wdrożenie pełnej konfiguracji Google Merchant Center wymaga znajomości wielu szczegółów funkcjonowania narzędzia. Istotne jest doświadczenie w zakresie weryfikacji identyfikatorów i autoryzacji podczas procesu konfiguracji API Content. Integracja kilku narzędzi jest zadaniem typowo technicznym, z którym osoby dotychczas niezwiązane z obsługą GMC oraz innych rozwiązań Google, mogą mieć spory problem.

Od indywidualnej oceny specjalisty PPC zależy wybór sposobu dodawania produktów na stronie. Obecnie korzystanie z API jest już standardową procedurą, ponieważ ręczne uzupełnianie informacji jest czasochłonne. Trzeba jednak mieć możliwość zmiany pojedynczych danych, aby optymalizować działanie Google Merchant Center z korzyścią dla e-sklepu.

Ważną zakładką w GMC jest chociażby sekcja Diagnostyka. Znaleźć tam można informacje dotyczące błędów i ostrzeżeń. Trzeba na bieżąco przeglądać ustawienia w Google Merchant Center, ponieważ niepoprawne dane mogą wprowadzić potencjalnych klientów w błąd, co skutkuje pogorszeniem wizerunku firmy i utratą wiarygodności.

Aby mieć pewność, że Google Merchant Center jest prawidłowo skonfigurowane, skorzystaj ze wsparcia agencji. Specjaliści PPC w Marafiki wdrażają niezbędne zmiany, integrują GMC z Google Ads i realizują skuteczne kampanie reklamowe. Wybierz kompleksową obsługę, przez co będziesz w stanie wyprzedzić branżową konkurencję.