Reklama na marketplace. Poznaj Amazon Ads

4 września 2025

SPIS TREŚCI:

  1. Czym jest Amazon Ads i jak zarządzać tym systemem?
  2. Ustalanie stawek w Amazon Ads
  3. Rodzaje reklam Amazon Ads
  4. Amazon Ads czy Allegro Ads – co wybrać?
  5. Dlaczego opłaca się umieszczać reklamy w marketplace’ach?

Centra logistyczne Amazona funkcjonują w Polsce od ponad dekady, natomiast w marcu 2021 roku oficjalnie wystartowała polska platforma tego amerykańskiego giganta na rynku handlowym. W Stanach Zjednoczonych zdecydowana większość kampanii reklamowych to właśnie Amazon Ads. I choć na rodzimym rynku czołowym miejscem e-handlu pozostaje Allegro, to warto wykorzystać potencjał Amazona w swoich działaniach marketingowych – zwłaszcza że platforma zdobywa coraz więcej entuzjastów.

Czym jest Amazon Ads i jak zarządzać tym systemem?

Amazon Ads to system reklamowy, który umożliwia tworzenie różnych typów kampanii na tej platformie sprzedażowej. Aby reklamy mogły zostać wyświetlone, muszą jednak zostać spełnione konkretne warunki. Sprzedająca firma powinna:

  • posiadać profesjonalne konto (Professional Seller Account),
  • działać na platformie co najmniej 3 miesiące,
  • mieć na koncie kilka sprzedanych produktów,
  • charakteryzować się dobrymi opiniami i niskim współczynnikiem zgłoszeń dotyczących uszkodzonych zamówień,
  • posiadać przycisk Buy Box, czyli odpowiednik Kup teraz.

Tworzenie i zarządzanie reklamami na Amazonie odbywa się na specjalnie przygotowanym do tego panelu Campaign Manager w centrum sprzedawcy (tzw. Dashboard). Podobnie jak na innych platformach, tak i tutaj – dozwolone jest kierowanie reklam na konkretne słowa kluczowe wraz z podziałem na typy odbiorców. Możliwe jest także uwzględnienie słów wykluczających czy inteligentne ustalanie stawek CPC. W ustawieniach kampanii należy zdecydować się na rodzaj targetowania, które dostępne jest w dwóch wariantach:

Następnie należy stworzyć grupę reklam (im lepiej dobrane produkty w grupie, tym łatwiej dopasować do nich słowa kluczowe i tym samym dotrzeć do klientów) oraz ustawić stawki.

Ustalanie stawek w Amazon Ads

Sposób ustalania stawek w Amazon Ads można podzielić na 3 kategorie:

  1. Fixed Bids – to podstawowa, manualna metoda, która zapewnia, że stawka nie zmieni się podczas trwania kampanii.
  2. Dynamic BidsDown Only – to automatyczna metoda, która umożliwia dopasowywanie wysokości stawki w czasie rzeczywistym i ewentualne zmniejszenie kosztu kampanii, gdy szansa na konwersje będzie mała.
  3. Dynamic BidsUp and Down – ten rodzaj strategii działa podobnie do Down Only, ale oprócz zmniejszania kosztów jest także w stanie zwiększyć stawkę nawet o 100% w przypadku reklam w wynikach wyszukiwania oraz o 50% w reklamach wyświetlanych w innych miejscach.

Przed przystąpieniem do działań reklamowych, warto zapoznać się z zasadami tego systemu – nawet jeżeli planujesz zlecić tę usługę agencji marketingowej. Odsyłamy więc bezpośrednio do regulaminu oraz do witryny z instruktażem obsługi systemu:

Zachęcamy również do kontaktu z nami!

Rodzaje reklam Amazon Ads

Wśród reklam na Amazonie wyróżnia się następujące rodzaje:

  • Sponsored Products

Jeżeli chcesz dotrzeć na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, to reklama Sponsored Products będzie doskonałym wyborem. Ułatwia informowanie o ofercie i konkretnych produktach. Na miejsce i częstotliwość wyświetlania się tego typu reklam wpływ ma m.in. dobranie odpowiednich słów kluczowych oraz ustalenie stawki CPC. Sposób płatności odbywa się na zasadzie pay-per-click, a więc opłata nalicza się dopiero po kliknięciu użytkownika. 

  • Sponsored Brands

Dobrym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki jest kampania Sponsored Brands (kiedyś nazywana Headline Search Ads). Ta kategoria reklam może zachęcić potencjalnego klienta do zakupu więcej niż jednego produktu z oferty sprzedającego. Docelowym miejscem wyświetlania się tej kampanii jest przestrzeń tuż nad wynikami wyszukiwania. Składa się ona z logo marki wraz z nagłówkiem oraz z trzech produktów z oferty. Kampanie te również rozliczane są w modelu PPC. Warunkiem stworzenia reklamy Sponsored Brands jest obecność w rejestrze marek – Amazon Brand Registry.

  • Sponsored Display Ads

Reklama displayowa daje szansę na reklamowanie się nie tylko na Amazonie, ale i na innych stronach internetowych. Podczas przygotowywania kampanii, specjalista stara się jak najlepiej dopasować ją do zainteresowań użytkowników w sieci. Mogą one wyświetlać się w witrynach o podobnej tematyce lub na Amazonie po kliknięciu w szczegółowy opis produktu. Podobnie jak w przypadku reklamy Sponsored Brands – i tym razem sprzedawca musi posiadać zarejestrowany znak towarowy w Amazon Brand Registry.

Co ciekawe, dostępne są także Sponsored TV Ads oraz interaktywne formaty wideo w ramach Prime Video, Fire TV i Twitch, pozwalające łączyć kampanie produktowe z treściami streamingowymi. Coraz większe znaczenie ma też Amazon Marketing Cloud (AMC) – narzędzie analityczne umożliwiające precyzyjne mierzenie efektów w całym lejku sprzedażowym.

Amazon Ads czy Allegro Ads – co wybrać?

Allegro to dobrze znana rodzima platforma umożliwiająca handel internetowy. Jakie są różnice pomiędzy Allegro Ads i Amazon Ads? Czy któryś typ kampanii wydaje się lepszy?

Amazon bez wątpienia ma większy potencjał, jeśli chodzi o wejście na rynki zagraniczne. Jednocześnie nieuniknione jest rywalizowanie z większą liczbą konkurentów – w wyniku czego sprzedawcy zmuszeni są do zaniżania cen, aby przyciągnąć do siebie klientów. Oczywiście należy pamiętać o tym, że konkurencyjność w dużej mierze zależy od branży i zapotrzebowania na dany towar. W przypadku Amazona koniecznie jest także posiadanie profesjonalnego konta do zarządzania reklamami. Wymaga ono wpłacania co miesiąc określonej kwoty (aktualnie to 165,91 zł bez VAT).

Dla początkujących Allegro może wydawać się prostsze w obsłudze, jednak platforma nie jest pozbawiona wad. Sporym utrudnieniem jest to, że nie można kierować reklam na określone słowa kluczowe – targetowanie odbywa się wyłącznie według rozpoznania automatu. Dodatkowo różnorodność formatów kampanii jest mniejsza niż w przypadku Amazon Ads.

Każda z platform ma swoje charakterystyczne typy reklam oraz sposoby płatności. Co ciekawe, Allegro oprócz modelu PPC, oferuje użytkownikom stały cennik – np. określoną kwotę za kampanię trwającą jeden dzień lub miesiąc. Warto rozważyć działanie na obu tych platformach – ale np. stawiając sobie inne cele do osiągnięcia. Przykładowo: Allegro sprawdzi się do reklamy skierowanej do Polaków, natomiast na Amazonie można podjąć działania globalne.

Dlaczego opłaca się umieszczać reklamy w marketplace’ach?

Marketplace to internetowa przestrzeń, którą codziennie odwiedzają setki tysięcy (a nawet i miliony) użytkowników. Planując swoje działania marketingowe, dobrze jest uwzględnić i ten kanał przekazu. Wielu przedsiębiorców nawet nie podejmuje się zakładania sklepu internetowego, a po prostu stawia na możliwości sprzedaży, jakie daje Amazon czy Allegro. W takiej sytuacji odchodzą m.in. koszty projektowania strony czy działań SEO.

Do zalet tworzenia reklam w marketplace’ach trzeba również zaliczyć: 

  • zwiększenie szansy na dotarcie do nowych klientów,
  • poprawienie rozpoznawalności swojej firmy oraz produktów,
  • dodatkową formę reklamy online,
  • sposobność zbierania danych o kupujących.

Oczywiście wejście na marketplace powinno być poprzedzone zaplanowaną strategią – tylko wtedy możliwe będzie śledzenie efektów i realizacja założonych celów. 

Nie wiesz, od czego zacząć? Skontaktuj się z nami.