Sprzedaj poprzez wnętrze. Projektowanie przestrzeni, która przemawia do klientów


Deszczowy wieczór, wchodzisz do restauracji ukrywającej się w jednej z bocznych ulic. Czujesz ciepło bijące od drewnianych wnętrz, subtelne aromaty przypraw i dobiega Cię szum rozmów. Przekraczając próg, od razu zauważasz niezwykły element wystroju – wielki, mosiężny gong wiszący przy barze. Tak tutaj goście mogą wyrazić swoje uznanie dla kucharzy, uderzając w niego, gdy jedzenie ich zachwyci.

Jak wnętrza mogą wpływać na zachowania klientów?

Dźwięk gongu nie jest tylko prostym sygnałem. To narzędzie, które nakierowuje gości na pożądane działania. Każde uderzenie w gong, jako dodatkowa atrakcja wizyty w lokalu, wprowadza emocje i ekscytację. Kiedy dźwięk rozchodzi się po restauracji, wszystkie oczy kierują się w stronę osoby, która go wywołała. Gość, choćby przez chwilę, staje w centrum uwagi, co sprawia, że czuje się wyjątkowo i jest doceniony.

Chwila chwały często kończy się wyciągnięciem telefonów – goście nagrywają ten moment, by potem dzielić się nim w mediach społecznościowych, pokazując swoim znajomym, jak niesamowite doświadczenie przeżyli. Restauracja staje się nie tylko miejscem, gdzie można dobrze zjeść, ale także przestrzenią, która dostarcza niezapomnianych przeżyć i angażuje emocjonalnie odwiedzających.

Wnętrza, które potrafią wpływać na zachowania klientów, tworzą atmosferę sprzyjającą interakcji i pozytywnym emocjom. Gong staje się symbolem wyjątkowej więzi między gośćmi a miejscem, które odwiedzają. Przemyślane, holistyczne podejście do projektowania wnętrz, może nie tylko działać z korzyścią na estetykę przestrzeni, ale także sprzyja budowaniu głębszych, bardziej osobistych relacji z klientami.

Jak zatem zaprojektować przestrzeń, która przemawia do klientów? Odkryjmy tajemnice kreatywnego, kompleksowego podejścia do projektowania komercyjnych wnętrz i sprawdźmy, jak subtelne elementy mogą współtworzyć wyjątkowe doświadczenia, które sprzedają.

Salon biżuterii.
Projekt: Karina Wiciak & Wamhouse

PO PIERWSZE KOMFORT
Bo kiedy klienci czują się komfortowo, chętniej zostają dłużej, zamawiają dodatkowe pozycje z menu, a po posiłku delektują się deserem lub kawą.

Komfort to jednak nie tylko wygodne meble, ale też odpowiednio zaplanowany ciąg komunikacyjny, aby klient nie miał poczucia tłoku oraz ciasnoty.

PO DRUGIE KOLORY I MATERIAŁY
Psychologiczny wpływ kolorów jest już dobrze znany, a każdy kolor niesie ze sobą konkretne skojarzenia oraz emocje.

Mogą tworzyć odpowiednio zaprojektowany nastrój i wpływać na zachowanie konsumentów. Lepiej sprawdzi się wnętrze monochromatyczne, czarno-białe, wielobarwne czy z kolorowymi akcentami? Powinno się wybierać materiały o ciepłym czy chłodnym odcieniu? Matowe czy połyskliwe, miękkie czy twarde?

Zmysły nieustannie współpracują, tworząc konkretne wrażenia i doświadczenia, także u konsumentów. Wybór kolorów zdeterminowany jest efektem, jaki chcesz osiągnąć, a na postrzeganie barw ogromny wpływ ma również światło.

PO TRZECIE OŚWIETLENIE
Nie tylko wygląd samego talerza z jedzeniem ma bezpośredni związek na sposób postrzegania smaku. Równie ważne jest oświetlenie stołu i całego wnętrza, co, według badań przeprowadzonych przez Cornell University, ma znaczący wpływ na nastrój klientów i ich wybory żywieniowe.

Goście restauracji są o wiele bardziej skłonni zamówić zdrowe jedzenie w dobrze oświetlonej restauracji¹. Jasne (mocniejsze) oświetlenie pobudza zmysły i wzmaga emocje. Sprawia, że ​​goście podejmują „zdrowsze” decyzje.

Z drugiej strony słabsze światło pozwala się zrelaksować, więc osoby jedzące przy słabo oświetlonych stołach mają tendencję do jedzenia w wolniejszym tempie i czują większe zadowolenie z konsumpcji. Nawet wtedy, gdy ich wybory żywieniowe nie są tak zdrowe, jak te w lepiej oświetlonym lokalu.

PO CZWARTE AKUSTYKA
Odpowiednia akustyka sprzyja przyjemnej i komfortowej rozmowie. Nadmierny hałas z pewnością niekorzystnie wpłynie na czas spędzony w danym lokalu i na poziom zadowolenia gościa.

Odpowiednie materiały dźwiękochłonne i strategiczne rozmieszczenie stołów to kolejny warunek przyjemniejszego pobytu w lokalu. Czy nie warto więc uwzględnić wszystkie te aspekty podczas projektowania samego wnętrza?

Z pewnością tak, ale jak zaprojektować wnętrze uwzględniając tak wiele zmiennych i przy tak bogatej ofercie różnych rozwiązań na rynku?

Projektując komercyjne wnętrze, np restaurację, należy przede wszystkim kierować się priorytetami i szukać złotego środka.
I pamiętać, że sama reklama to nie wszystko.
Ona musi znaleźć pokrycie w realnych doświadczeniach Twojego klienta.

Sztuka treści viralowych, czyli jak marka może zaistnieć w social mediach?

Subtelne elementy marki nie tylko przykuwają uwagę klientów, ale także stwarzają potencjał do stworzenia treści viralowych w mediach społecznościowych. Dużą popularnością nadal cieszą się barwne murale, które w harmonijny sposób łączą motywy związane z marką i społecznością. Klienci chętnie wykonują przed nimi zdjęcia, a następnie oznaczają lokalizację w swoich postach na Instagramie lub Facebooku.

Mural staje się nie tylko tłem dla selfie, ale także elementem, który tworzy unikalne doświadczenie i angażuje klientów w interakcję z marką. Oznaczanie lokalizacji w postach na mediach społecznościowych pozwala nie tylko na promocję lokalu, ale również na budowanie społeczności online zainteresowanej marką.

Przyciąga to uwagę znajomych, co generuje dodatkową widoczność dla marki. To prosty, ale skuteczny sposób, aby marka zaistniała w social mediach i budowała lojalność klientów poprzez tworzenie inspirujących treści wizualnych.

Warto wspomnieć w tym miejscu o talk triggers. Tzw. wyzwalacze rozmowy sprawiają, że klienci sami będą opowiadać innym o Twoich usługach. Skuteczny wyzwalacz ma według J. Baer 4 cechy:

  • Remarkable – wyróżniający się
  • Relevant – nawiązujący do biznesu
  • Reasonable – rozsądny
  • Repeatable – powtarzalny

Jak uzyskać taki efekt i sprawić, aby klienci dzielili się doświadczeniami zetknięcia z Twoją marką? Kieruj się ideą tworzenia niezapomnianych, zaskakujących i wartościowych doświadczeń dla klientów – to właśnie one będą budować opinię o Twojej marce i sprawią, że klienci chętnie będą o niej rozmawiać.

Mimo że wnętrza mają ogromny potencjał do tworzenia „talk triggers”, często nie są wystarczająco wykorzystywane w tym aspekcie. Wiele firm poświęca dużo uwagi na design wnętrz, ale zapomina o tworzeniu doświadczeń, które naprawdę wyróżniają ich usługi. Samo estetyczne wnętrze nie wystarczy – istotne jest stworzenie atmosfery, która skłania klientów do dzielenia się swoimi wrażeniami z innymi.

Przestrzeń, która przemawia

Wnętrza komercyjne mają ogromny potencjał nie tylko do zachwycania klientów estetyką, ale także do angażowania ich emocjonalnie i budowania lojalności. Projektowanie przestrzeni, która przemawia do klientów, to sztuka użycia każdego detalu, aby tworzyć niezapomniane doświadczenia i wyzwalacze rozmowy. Pomyśl o subtelnych elementach brandingu i sięgnij po interaktywne rozwiązania. Wówczas inspirująca atmosfera miejsca przyciągnie klientów i wpłynie na ich zaangażowanie.

Zaplanuj działania!

 

Projektowanie wnętrz, które przemawiają do klientów, wymaga holistycznego podejścia, uwzględniającego zarówno estetykę, jak i funkcjonalność, a przede wszystkim pobudzi emocje i rozpocznie interakcje. To właśnie te czynniki tworzą przestrzenie, które nie tylko zachwycają, ale także sprzedają, budując trwałe relacje z klientami i wyróżniając markę na rynku.

 ¹ Brian Wansink, Dipayan Biswas, and Courtney L. LaBarge (2016). „Bright Lights, Big Appetite: Ambient Lighting Influences on Dietary Choices”. Journal of Marketing Research.