Employer branding w agencji digital marketingu

Sytuacja ekonomiczna kraju jest jednym z czynników, który wpływa na to, jak kształtuje się rynek pracy. Raz przewagę ma rynek pracodawcy (gdy liczba kandydatów jest większa niż liczba oferowanych stanowisk), a innym razem pierwszeństwo obejmuje rynek pracownika (kiedy liczba ofert pracy jest większa niż liczba zainteresowanych).

Z perspektywy pracodawcy dobrze wiedzieć, jak radzić sobie zwłaszcza w tym drugim przypadku. Początkowo może się wydawać, że to proces rekrutacji jest najtrudniejszym etapem. Zatrudnienie dobrego specjalisty to jednak nie wszystko. I choć oczywiście rekruterzy oraz szefowie mogą uważać za sukces przyjęcie do pracy wykwalifikowanego i doświadczonego pracownika, należy jeszcze postarać się, aby ten nowy pracownik był zadowolony z warunków pracy i chciał zostać w firmie jak najdłużej. Co zatem zrobić, aby to osiągnąć? Warto zadbać o employer branding (budowanie marki pracodawcy), który skierowany jest zarówno do kandydatów, jak i zatrudnionych pracowników.

Employer branding – czy to ma sens?

Na czym tak właściwie polega employer branding? Najogólniej pojęcie to można wyjaśnić jako szereg działań pracodawcy, mających na celu poprawienie jego wizerunku. Trzeba mieć jednak świadomość, że to długotrwały proces, wymagający zaangażowania. Jest to jednak opłacalne działanie, ponieważ z czasem marka zyskuje ugruntowaną pozycję i lojalnych pracowników.
Stworzenie przyjaznej atmosfery i zapewnienie bezpiecznych warunków pracy sprawia, że pracownicy są nie tylko efektywniejsi, ale i nie chcą zmieniać miejsca zatrudnienia. Według badań przeprowadzonych w Next Jump pracownicy są nawet w stanie odrzucić lepszą ofertę pracy, jeśli w obecnej firmie czują, że przynależą do grupy.¹
Wypada jednak podkreślić, że employer branding nie ma właściwie żadnego znaczenia bez uprzedniego zadbania o kulturę organizacji pracy. To ona jest kluczowym elementem tożsamości firmy i to ona wpływa na to, jak wygląda współpraca między pracownikami oraz poszczególnymi działami. Zanim więc zacznie się pracę nad zewnętrznym budowaniem wizerunku oraz strategią biznesową, należy zwrócić uwagę na prawidłową kulturę.

Co składa się na skuteczne budowanie wizerunku? Opinia Sylwii Bujak, Marketing Specialist w Marafiki

Employer branding jest niezwykle istotny. Dlaczego? 84% poszukujących pracy twierdzi, że wizerunek pracodawcy jest dla nich ważny przy wyborze miejsca pracy.² Wszystkie działania skupione na tworzeniu pozytywnych doświadczeń w kontakcie z marką muszą być jednak osadzone na solidnych fundamentach. Proces budowania dobrych relacji powinien ponadto uwzględniać wszystkich interesariuszy – klientów i partnerów biznesowych, dostawców, instytucje publiczne, konkurencję oraz oczywiście pracowników przedsiębiorstwa.

Tak jak sprzątaczka w hotelu ma wpływ na jego obłożenie, tak samo każdy pracownik w organizacji ma wpływ na jej zyski. Mowa tu zarówno o pozytywnym, jak i negatywnym oddziaływaniu.

Warto zaznaczyć, że wiele zależy od sprawności zarządczej lidera, który może znacząco przyczynić się do korzystnej zmiany wizerunku pracodawcy. Powinien skupić się na zespole, a nie ofercie firmy. Musi też pamiętać, że dobry fachowiec nie narzeka na narzędzia, które dostał, tylko ostrzy te, które ma w ręce. To od lidera zależy, czy podwładni są zadowoleni z obecności w firmie, pozostają lojalni wobec pracodawcy i z własnej woli zostają ambasadorami marki.

Narzędzia employer brandingu

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, działania z zakresu employer brandingu kierowane są do aktualnych pracowników (czyli do wewnątrz) lub do potencjalnych kandydatów (czyli na zewnątrz).

Rozpoczynając proces rekrutacji, należy zadbać o to, aby dotrzeć do właściwej grupy odbiorców (a więc do osób pasujących na dane stanowisko) i dać im się jak najlepiej poznać.

Pomocne może okazać się więc korzystanie z różnych narzędzi. Wśród nich można wskazać:

  • stworzenie czytelnego ogłoszenia rekrutacyjnego, które zawiera wszelkie niezbędne informacje (opis stanowiska,
  • wymagane umiejętności, widełki płacowe, benefity pracownicze),
  • przygotowanie zakładki „Kariera” na swojej stronie internetowej – pozwoli to na dokładniejsze przedstawienie wartości oraz misji firmy (UWAGA: bardzo ważne, aby witryna była dostosowana do urządzeń mobilnych!),
  • aktywne działanie w różnych mediach społecznościowych – zwłaszcza na platformach takich jak: LinkedIn, Facebook czy Instagram,
  • dbanie o pozytywny candidate experience, czyli stworzenie przyjaznej atmosfery podczas rekrutacji i
  • udzielenie kandydatowi informacji zwrotnej,
  • dzielenie się specjalistyczną wiedzą w czasopismach branżowych lub innych mediach,
  • pojawianie się na targach pracy,
  • czynny udział w wydarzeniach branżowych, gdzie istnieje możliwość zaprezentowania się,
  • inwestowanie w kampanie reklamowe – np. w wyszukiwarkach lub mediach społecznościowych,
  • współpracowanie z uczelniami wyższymi i oferowanie praktyk oraz stażów ich absolwentom.

Zaczynając pracę nad budowaniem swojego wizerunku, nie trzeba od razu decydować się na wszystkie z wymienionych narzędzi. Czasem warto wybrać tylko kilka z nich i dopilnować, aby prezentowały się nienagannie. Gdy poszczególne elementy zaczną prawidłowo działać, wtedy można zająć się wdrażaniem kolejnych z nich. Pomocne może okazać się postawienie sobie konkretnych celów.
Natomiast z działaniami wewnętrznymi znacznie bardziej związana jest kultura organizacyjna, o której więcej może powiedzieć specjalista w tej dziedzinie – Lech Guzowski.

Kultura organizacyjna, czyli klucz do efektywnego employer brandingu. Wypowiedź Lecha Guzowskiego, założyciela firmy human culture design (human.pm)

Skuteczny employer branding to kompleksowy proces, w którym splatają się różnorodne elementy. Nie wystarczy skoncentrować się wyłącznie na promocji zewnętrznego wizerunku pracodawcy, co jest często popełnianym błędem.

Filarem, na którym opiera się autentyczność i atrakcyjność pracodawcy, jest kultura organizacyjna przedsiębiorstwa i trzeba ją budować od środka. Zdefiniowanie jej istoty i funkcji pomaga ustalić priorytety działań wizerunkowych.

Kultura organizacyjna to zbiór wartości, przekonań i postaw, które kierują działaniem firmy. To sposób, w jaki pracownicy zachowują się, komunikują się między sobą i z klientami, jak podejmują decyzje i jak reagują w sytuacjach kryzysowych.

Jeśli wartości, atmosfera w pracy i relacje między pracownikami nie odpowiadają deklaracjom zarządu, promowanie idealistycznego wizerunku może prowadzić do utraty zaufania przez pracownika, a nawet jego odejścia. Mówiąc prościej, kultura organizacji jest jak olej w silniku, który sprawia, że Twoja firma pracuje płynnie i na pełnych obrotach. Bez niego silnik zaciera się i pali 100 litrów na setkę.

Doskonalenie kultury organizacyjnej należy zacząć od ustalenia celu, wypisania kluczowych wartości, zdefiniowania pozytywnych i negatywnych zachowań oraz wskazania, w jaki sposób mają być nagradzane, a w jaki piętnowane. Istotne znaczenie ma również informacja zwrotna. Warto przyjąć odpowiednią procedurę jej przekazywania, aby stworzyć przestrzeń do otwartej debaty. Ponadto zespół powinien odpowiedzieć na pytanie, jak chce się czuć, pracując razem.

Wiele w tym przypadku zależy od postawy lidera. Niestety w większości organizacji uprawnienia do zarządzania są przekazywane specjalistom z najdłuższym stażem. Jednak nawet świetnie zorganizowany pracownik, który doskonale radzi sobie na samodzielnym stanowisku, nie musi być dobrym liderem. Należy zatem mianować na funkcje kierownicze osoby, które rozumieją znaczenie przywództwa w organizacji, potrafią delegować zadania i umiejętnie dążą razem z podwładnymi do osiągnięcia w zespole efektu synergii.

Employer branding w agencji Marafiki

W agencji Marafiki doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielką siłę ma Internet. To oczywiste, że potencjalni kandydaci sprawdzają stronę internetową oraz media społecznościowe swojego przyszłego pracodawcy, chcąc go lepiej poznać. Warto więc postarać się o to, aby jak najbardziej ułatwić im to zadanie. Przykładowo – jakiś czas temu na naszym profilu w serwisie LinkedIn pojawiła się seria „Agenci do zadań specjalnych”. Każdy team leader podzielił się informacjami na temat swojego doświadczenia zawodowego oraz opisał idealną sylwetkę specjalisty na dane stanowisko. Z tych krótkich wywiadów można dowiedzieć się nieco więcej o naszych pracownikach, ale i o atmosferze, jaka panuje w naszym zespole. Aktywne prowadzenie profili w social mediach to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do budowania wizerunku.

Employer branding naprawdę ma sens – udowadniają to nie tylko badania, ale i fakt, że coraz więcej firm decyduje się na wdrażanie zmian mających na celu poprawienie warunków zatrudnienia. Trzeba mieć jednak świadomość, że budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jest długotrwałym procesem, który dodatkowo wymaga zadbania o kulturę organizacji. Najważniejsze to być cierpliwym i wytrwale realizować założone cele.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji lub chcesz umocnić wizerunek swojej firmy na rynku, to skontaktuj się z nami. W Marafiki pomożemy Ci opracować strategię komunikacji, zaplanujemy działania w social mediach oraz przygotujemy dla Ciebie płatne kampanie, dzięki którym dotrzesz do większej liczby odbiorców. Napisz do nas!

Zaplanuj działania!

Natomiast jeśli zaciekawił Cię temat kultury organizacji, to zajrzyj na stronę: https://www.human.pm/.

¹ S. Sinek, Liderzy jedzą na końcu, przeł. M. Machnik, Gliwice 2015, s. 77.
²J. Thiefels, Why Investing in Employer Brand Pays Off, “Glassdoor for Employers” 2020, https://www.glassdoor.co.uk/employers/blog/why-investing-in-employer-brand-pays-off/.