Kampanie Google Ads – grafiki pod wymiar

Nie da się ukryć, że żyjemy w erze przekazu audiowizualnego i to właśnie ta forma docierania do klientów jest najskuteczniejsza. O ile z samego tekstu trudno zrezygnować całkowicie – o tyle współczesne trendy w zauważalny sposób przenoszą środek ciężkości komunikacji reklamowej właśnie na obraz. Niezależnie od tego, czy jest to statyczna grafika, animacja, czy krótki film.

Nie inaczej jest w przypadku platformy reklamowej Google Ads. System ten opiera się oczywiście na słowach kluczowych, lecz odpowiednio zaprojektowane banery są nie mniej ważne w kampaniach. Tzw. reklamy displayowe (a więc reklamy oparte na grafikach) świetnie nadają się do promowania kampanii w sieci reklamowej Google. System pozwala na wykorzystanie przekazu wizualnego chociażby w elastycznych reklamach displayowych, reklamach lokalnych czy kampaniach Discovery. Nacisk na taką formę promocji można zauważyć już od dwóch lat.

Wszystko to wydaje się nieco niejasne, aby zatem usystematyzować wiedzę na temat podejścia do tworzenia takich grafik – zwłaszcza ich wymiarów, spójrzmy na to, jak sam Google podchodzi do tego zagadnienia.

Odkrywamy kulisy kampanii Discovery

Zanim przejdziemy do kwestii odpowiednich wymiarów, warto przypomnieć sobie, na czym w ogóle polega specyfika kampanii Discovery. Wyewoluowała ona w naturalny sposób z nieco już zapomnianego dzisiaj Google Feed, czyli usługi opartej na silnej personalizacji treści proponowanej użytkownikom. I to był strzał w dziesiątkę – rzeczywiście chcemy otrzymywać wiadomości z interesujących nas dziedzin.

Google Discovery, jakie znamy dzisiaj, zostało powołane do życia w 2020 roku, tworząc specjalistom od Google Ads nowe perspektywy reklamowe. Ważną informacją natomiast jest to, że charakter Discovery nie ma wydźwięku marketingowego. Musimy więc powstrzymać się od chętnie wykorzystywanych call to action. Reklamy z Google Discovery mają zaangażować użytkowników nie poprzez rozwiązania znane ze standardowej komunikacji z konsumentami, a doborem samych treści.

Co jednak z wymiarami reklam? W wariancie standardowym:

  1. Logo – minimalny wymiar to 128 × 128 pikseli, zalecany – 1200 × 1200 pikseli. Potrzebna będzie minimum jedna grafika.
  2. Grafika kwadratowa – minimalny wymiar to 128 × 128 pikseli, zalecany – 1200 × 1200. Musimy przygotować minimum dwa obrazki.
  3. Grafika pozioma – minimalny wymiar to 600 × 314 pikseli, zalecany – 1200 × 628 pikseli. Tutaj także potrzebne będą dwa obrazki.
W tym przypadku odmiany karuzelowej interesują nas cztery typy obrazków:
  1. Logo kwadratowe – zalecany wymiar to 1200 × 1200 pikseli (minimalny – 128 × 128 pikseli). Musimy przygotować minimum jedną grafikę, support Google zaleca też poprzestać na jednej.
  2. Grafika pozioma – zalecany wymiar to 1200 × 628 pikseli (minimalny – 600 × 314 pikseli). Musimy przygotować minimum jedną grafikę, support Google zaleca aż trzy propozycje.
  3. Grafika kwadratowa – zalecany wymiar to 1200 × 1200 pikseli (minimalny – 300 × 300 pikseli). Musimy przygotować minimum jedną grafikę, support Google ponownie sugeruje trzy obrazki.
  4. Grafika pionowa – zalecany wymiar to 960 × 1200 pikseli (minimalny – 480 × 600 pikseli). Grafika ta jest całkowicie opcjonalna, support Google zaleca jednak przynajmniej jedną.

Elastyczne reklamy – wykorzystywanie dostępnej przestrzeni

Słowo „elastyczne” dotyczy tego, że reklamy te wyświetlają się w różnych rozmiarach – w zależności od dostępnego miejsca. Dlatego należy przygotować kilka alternatyw, aby platforma mogła wybrać najlepiej pasujące rozwiązanie spośród przygotowanej przez nas paczki. Aby odpowiednio przygotować takie reklamy, potrzebować będziemy grafik o następujących rozmiarach:
  1. Grafika kwadratowa o minimalnym rozmiarze 300 × 300 pikseli, natomiast zalecany rozmiar wynosi 1200 × 1200 pikseli.
  2. Grafika pozioma o minimalnym rozmiarze to 600 × 314 pikseli – zalecana wielkość to 1200 × 628 pikseli.
  3. Firmowy logotyp w wersji kwadratowej – 128 × 128 pikseli
  4. Firmowy logotyp w wersji prostokątnej – 512 × 128 pikseli.
Musimy jednak pamiętać o dwóch ważnych ograniczeniach. Po pierwsze, pliki nie mogą przekraczać łącznej objętości 5 MB. Po drugie, tekst reklamowy nie może przekraczać 20% całej grafiki (w zalecanym formacie PNG). Warto wspomnieć, że w reklamach elastycznych rozbudowana treść nie jest obligatoryjna. Przekaz tekstowy składa się z nagłówka oraz krótkiego opisu, co ilustruje poniższy przykład:

Reklama lokalna – promocja na konkretnym obszarze

Reklama lokalna okazuje się zbawienna, kiedy naszym zadaniem staje się wypromowanie biznesu działającego jedynie w określonej lokalizacji. W takiej sytuacji szeroko zakrojone działania marketingowe o zasięgu krajowym okażą się całkowicie zbędne. Jak zatem podejść do projektowania grafik dla tego rodzaju kampanii?

  1. Grafika kwadratowa o minimalnym rozmiarze 314 × 314 pikseli.
  2. Grafika prostokątna o minimalnym rozmiarze 600 × 314 pikseli.
  3. Logotyp o minimalnym rozmiarze 116 × 116 pikseli.

Statyczne banery – paczki grafik o określonych rozmiarach

W przypadku klasycznych opcji statycznych mamy do wyboru naprawdę ogromną liczbę dostępnych rozwiązań.

  1. Grafiki kwadratowe: 200 × 200 pikseli, 250 × 250 pikseli.
  2. Grafiki prostokątne: 250 × 360 pikseli, 300 × 250 pikseli, 336 × 280 pikseli, 580 × 400 pikseli.
  3. Grafiki pionowe: 120 × 600 pikseli, 160 × 600 pikseli, 300 × 600 pikseli, 300 × 1050 pikseli, 240 × 400 pikseli.
  4. Grafiki poziome: 486 × 60 pikseli, 728 × 90 pikseli, 930 × 180 pikseli, 970 × 90 pikseli, 970 × 250 pikseli, 980 × 120 pikseli.
  5. Grafiki przeznaczone na smartfony: 300 × 50 pikseli, 320 × 50 pikseli, 320 × 100 pikseli.

Warto również zauważyć, że w Polsce dostępne są także banery o rozmiarze 750 × 100 pikseli, 750 × 200 pikseli oraz 750 × 300 pikseli.

Zalecanym rozszerzeniem jest PNG. Wszystkie z wymienionych powyżej formatów warto wgrać na konto Google Ads.

Ważne ograniczenie: waga baneru nie może przekraczać 150 KB. Treść samego baneru jest oczywiście względnie dowolna, chociaż powinno się w niej znaleźć zarówno logo reklamodawcy, jak i „przycisk” zachęcający do podjęcia akcji. Zaleca się również stosowanie komunikatów – krótkich i chwytliwych haseł reklamowych. Zaleca się też, aby unikać umieszczania tekstu w prawym górnym rogu grafik. Tam Google umieszcza przycisk wyłączający reklamę oraz uzyskiwania dodatkowych informacji. Ilustruje to poniższy przykład:

No cóż, nie da się ukryć, że jeśli chodzi o różnorodność, to Google Ads naprawdę ma się czym pochwalić. Wymiary grafik mają kluczowe znaczenie w trakcie optymalizacji kampanii, nie zapominajmy więc o tych zaleceniach. Tym bardziej jeśli sam support Google zwraca na nie uwagę.