Majówka – kampanie reklamowe w branży turystycznej

W Polsce, po często zbyt wolno nadchodzącej wiośnie, to właśnie tzw. „majówka” jest zapowiedzią pierwszych naprawdę ciepłych chwil spędzonych na odpoczynku. Pogoda na początku maja nie zawsze dopisuje, lecz i tak rozgorączkowany naród planuje z dużym wyprzedzeniem, co zrobi w dni wolne od pracy. To doskonała okazja dla branży turystycznej, aby wypromować swoje usługi. Jak to zrobić w sieci, przy pomocy kampanii reklamowych? Oto kilka przykładów akcji, które są ciekawe i warte opisania.

O majówce kilka podstawowych faktów

W zależności od układu kalendarza w danym roku majówka może trwać od 3 do 5 dni. Wiele osób wykorzystuje fakt, że 1 i 3 maja są dniami wolnymi od pracy i dodatkowo bierze urlop 2 maja, a nawet 30 kwietnia, 4 maja lub w kolejnych dniach po weekendzie. W ten sposób mogą liczyć na tygodniowy odpoczynek.

Jak wynika z badania SW Research zleconego przez firmę Wiener, 40% Polaków planowało wyjazd podczas majówki w 2024 roku¹. To grupa osób, która jest „łakomym kąskiem” dla branży turystycznej – zarówno profesjonalnych biur podróży, jak i hoteli, ośrodków wypoczynkowych lub firm organizujących atrakcyjne formy spędzania wolnego czasu. Wyniki przywołanego wyżej badania wskazują, że ponad 30% osób zamierza wydać podczas majówki od 1 do 2 tys. złotych na osobę². Jest zatem o co walczyć. Zwłaszcza w kontekście wyjazdów grupowych i rodzinnych.

Jak ofertę majówkową promują biura podróży?

Zacznijmy od największych graczy, dysponujących największymi budżetami marketingowymi. Skupiam się na polskim rynku, bo choć wolne od pracy weekendy majowe dotyczą też innych krajów, rodzima majówka jest szczególna.

Jak pokazuje przykład firmy Eurocamp, już w październiku mogą pojawić się pierwsze oferty wyjazdów na początku maja. Dotyczy to na ogół podróży zagranicznych, w ramach produktu First Minute, gdy rezerwacja z dużym wyprzedzeniem ma przynieść klientom jeszcze większe oszczędności.

Źródło: profil Eurocamp Polska na Facebooku

Biuro podróży Itaka na swojej stronie internetowej uruchomiło licznik czasu pozostałego do najbliższej majówki. Ten chwyt psychologiczny nie tylko pomaga rozmarzyć się o wymarzonym wypadzie, ale dodatkowo wzmacnia presję na kliencie, sugerując, że najlepsze oferty już wkrótce znikną. Ponadto Itaka na stronie internetowej udziela porady, jak najkorzystniej zaplanować majówkę, aby efektywnie skorzystać z urlopu i dni ustawowo wolnych od pracy.

Źródło: strona internetowa biura podróży Itaka

Kampania biura podróży Itaka jest realizowana w wielu kanałach marketingowych, w tym także w mediach społecznościowych. Spójny omnichannel marketing to kampanijne abecadło, dzięki czemu można zwielokrotnić efekty inwestycji w działania promocyjne. Itaka ponownie gra na emocjach grupy odbiorców, sugerując krótkotrwałość atrakcyjnej oferty. Post ponadto jest pełny call to action i zwrotów zachęcających do natychmiastowego działania (Oferty nie są z gumy i niebawem mogą się wyprzedać / Nie czekaj / Kliknij i sprawdź HOT oferty).

Źródło: profil biura podróży Itaka na Facebooku

Podobne działania prowadzą inne biura podróży, takie jak np. Wakacje.pl. Marka podjęła stałą współpracę z rozpoznawalnym dziennikarzem i prezenterem, Marcinem Prokopem. W jej ramach używa materiałów z sesji zdjęciowej do promocji różnych ofert ze swojego asortymentu, w tym także tych przygotowanych na majówkę. Tak samo jak Itaka, Wakacje.pl sugerują konieczność przedłużenia urlopu, aby móc w pełni cieszyć się wolnym czasem na zagranicznym wyjeździe. Oferta zawiera zarówno egzotyczne kierunki (Egipt, Tunezja, Turcja), jak i propozycje spędzenia miłych chwil w jednej z europejskich metropolii (Rzym, Barcelona, Paryż).

Źródło: strona internetowa biura podróży Wakacje.pl

Oprócz stawiania na rozwój oferty na stronie internetowej i promocję treści w mediach społecznościowych, należy zadbać o obecność w reklamach Google. Wiele osób właśnie tam rozpoczyna swoją podróż, nie wiedząc jeszcze, z jakim biurem podróży i gdzie chcą pojechać. Obie wymienione przez nas firmy należą do polskiej czołówki, więc nic w tym dziwnego, że to właśnie ich oferty wyświetlają się w polu reklamowym wyszukiwarki.

Źródło: opracowanie własne

A jakie atuty majówkowych propozycji podkreślają teksty reklam Google Ads? To czysto informacyjne treści, mające przekazać obecność sprofilowanej oferty i gotowość biura podróży do świadczenia profesjonalnych usług. Zróżnicowanie asortymentu wycieczek szczególnie podkreśla firma TUI, już w tekstach reklam zachwalając możliwość wyboru egzotycznej wyprawy, odpoczynku w luksusowym hotelu lub aktywnego wypadu do tętniącej życiem europejskiej stolicy.

Jaki pomysł na promocję majówki mają polskie hotele?

Według raportu Polskiej Organizacji Turystycznej, 25% osób wybiera krajową destynację jako cel podróży podczas majówki³. Dominują wyjazdy z jednym lub dwoma noclegami, choć i tak krótki pobyt jest traktowany przez branżę hotelową jako zachęta do zintensyfikowania działań promocyjnych.

Część ofert pojawia się już wczesną wiosną, kiedy zachęca się do wyboru majówkowego pakietu. Poza standardowym formatem kampanii hotele starają się oddziaływać na doświadczenie, zanim jeszcze odwiedzający zamelduje się w recepcji. Tak postąpił Hotel Senator w Dźwirzynie. Opublikował krótki materiał wideo, w którym szef kuchni opowiada o menu specjalnie ułożonym pod weekend majowy. Goście hotelowi mogą być zatem podwójnie podekscytowani perspektywą wyjazdu i atrakcjami przygotowanymi przez właścicieli obiektu.

 Źródło: profil Hotelu Senator na Instagramie

Należący do tej samej sieci Hoteli Nadmorskich darłowski hotel Lidia już 1 maja promował ofertę wakacyjną. To zmyślny sposób, aby utrzymać uwagę obserwujących. Zadowoleni goście mogą zapoznać się z propozycją spędzenia lata nad morzem. A ci, którzy nie zdążą zarezerwować miejsca na weekend majowy, mogą z wyprzedzeniem skontaktować się z recepcją w sprawie urlopu w lipcu lub sierpniu, czyli w szczycie wysokiego sezonu wakacyjnego.

Źródło: profil hotelu Lidia na Instagramie

Z pewnością warto też wspomnieć o parkach rozrywki. Najchętniej odwiedzanym w Polsce jest chyba EnergyLandia. Marka jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych, codziennie przypominając fanom o możliwości skorzystania z atrakcji zlokalizowanych na terenie parku. W 2024 roku EnergyLandia nawiązała współpracę z redakcją programu śniadaniowego Dzień Dobry TVN i 1 maja poranne prognozy pogody były nadawane właśnie z tego miejsca pełnego rollercoasterów.

Źródło: profil EnergyLandii na Facebooku

Jeszcze tego samego dnia przypomniano na profilu FB, jakie atrakcje czekają na zwiedzających, co miało wzmocnić przekaz marketingowy.

Źródło: profil EnergyLandii na Facebooku

Oczywiście przed nadejściem majówki, nie zapomniano o odpowiedniej promocji oferty. Na stronie internetowej ukazał się artykuł blogowy opisujący atrakcje i warunki akcji zniżkowej. Na witrynie znalazły się dwa przyciski umożliwiające przejście do etapu zakupu biletu, co podwójnie zwiększa szansę na konwersję.

Źródło: fragment strony internetowej EnergyLandii

Promocja wyjazdów majówkowych przez organizacje turystyczne

Lokalne organizacje turystyczne skupiają się na marketingu miejsc, spełniając funkcję informacyjną. Przypominają o regionalnych atrakcjach i wskazują, które miasta lub zabytki warto odwiedzić. W ramach bieżącej działalności zestawiają ponadto najważniejsze wydarzenia organizowane przez inne podmioty: centra kultury, kluby czy hotele.

Źródło: profil Małopolskiej Organizacji Turystycznej na Facebooku

Najczęściej są to akcje last minute, czyli posty publikowane pod koniec kwietnia, kiedy najlepsze oferty w hotelach są już zarezerwowane. Ale i gapowicze, którzy w ostatniej chwili organizują swoje wyjazdy, mogą skusić się na wycieczkę, zwłaszcza jeśli cel podróży znajduje się np. w sąsiednim województwie.

Organizacje turystyczne wspierają działania marketingowe samorządów i lokalnej branży. Dla turystów jest to cenne, ponieważ często znają dane miejsce ze słyszenia, ale szukają informacji, jakie atrakcje będą czekały na nich, gdy zechcą oderwać się od grilla i kiełbasy. A jeśli już o tym majówkowym fenomenie mowa…

Zaplanuj działania!

Mamy majówkę w domu, czyli prymat grilla i kiełbasy

Wyjazdy wyjazdami, ale wciąż 60% osób zamierza pozostać na majówkę w swoim mieście. Nową, świecką tradycją stało się grillowanie. Zapach kiełbasy unosi się nad prywatnymi posesjami, ale i w parkach miejskich oraz na nabrzeżach rzek i jezior. Sieci hipermarketów i dyskontów promują swoje produkty do grillowania – zarówno żywność, jak i akcesoria.

Źródło: post marki Lidl na Instagramie

Klasyczny przykład treści tworzonych pod majówkę reprezentuje tu post Lidla. Dyskont zachwala swoje akcesoria, bez których wielu Polaków nie wyobraża sobie spędzania wolnego czasu od 1 do 3 maja. Podobnie postąpiła sieć Carrefour, czyli francuski konkurent niemieckiej marki. Promocja asortymentu jest skonkretyzowana, ponieważ zawiera w treści cenę grilla węglowego. Potencjalny klient może zatem od razu rozważyć ofertę cenową, jeszcze przed odwiedzeniem sklepu stacjonarnego.

Źródło: post marki Carrefour na Instagramie

Na tym jednak Carrefour nie poprzestaje. Marketerzy dobrze wiedzą, że w mediach społecznościowych należy inspirować użytkowników, aby utrzymać ich lojalność wobec marki. Podają więc przepis, który odbiorcy mogą wykorzystać podczas majówkowego ucztowania. Przy okazji wskazują, że dla kiełbasy istnieje warzywna alternatywa, np. w postaci odpowiednio przygotowanego kalafiora.

Źródło: profil marki Carrefour na Instagramie

Połączenie tych dwóch strategii w jednym poście zaproponowała Biedronka. Grafika z klasycznym zestawem kiełbas na grilla stanowi zapowiedź podania przepisu, który warto zastosować podczas przygotowań na majówkowy piknik ze znajomymi lub rodziną.

Źródło: profil marki Biedronka na Instagramie

Swój kawałek grillowego tortu próbują spałaszować także marki stawiające na wegańskie produkty. Przykładem jest tu firma Develey, tworząca sosy warzywne. Mogą one być dobrym dodatkiem do mięsnych potraw, jak i uzupełnieniem talerza pełnego jarzyn.

Źródło: profil marki Develey na Instagramie

Dotychczas zaprezentowane działania marketingowe dotyczą dużych, rozpoznawalnych powszechnie marek. Ale i dla tych firm, które działają na obrzeżach rynku, w ramach swojej niszy, również jest miejsce przy majówkowym stole. Udowadnia to firma Bezmięsny Mięsny, tworząca żywność roślinną, stanowiącą alternatywę dla mięsa. Swoją ofertę kieruje do osób, które chcą uczestniczyć w zbiorowym, grillowym szaleństwie, ale nie zamierzają rezygnować ze swojej wegańskiej diety.

Źródło: profil marki Bezmięsny Mięsny na Instagramie

Co zasługuje na podkreślenie w tym przypadku, właściciele firmy Bezmięsny Mięsny, Rafał Czech i Igor Sadurski, nie stronią od uczestnictwa w działaniach promocyjnych. Chętnie pokazują, jak stworzona przez nich marka bezmięsnych produktów spożywczych rośnie w siłę i jest obecna na rynkach zagranicznych.

Źródło: profil marki Bezmięsny Mięsny na Instagramie

Majówka stała się dla właścicieli okazją do pochwalenia się ekspansywnym rozwojem biznesowego projektu. Takie skrócenie dystansu może być dobrym pomysłem na post w mediach społecznościowych, gdzie liczy się właśnie bezpośredni, nieformalny kontakt, a nie nachalna promocja produktów. Bezmięsny Mięsny zrobił to ze smakiem.

Źródło: profil marki 4szpaki na Instagramie

Co ciekawe, pod grillową narrację mogą spróbować podłączyć się nie tylko firmy produkujące żywność i akcesoria do przyrządzania kiełbasy. Pomysłowością wykazała się marka kosmetyków 4szpaki, która tuż przed majówką 2024 r. zaprezentowała premierę nowego produktu – mydła Piwnego, dostępnego w parze z mydłem Węgiel w zestawie Grill. Rozbudowana opowieść o kulisach tworzenia oferty zawiera szczegółowe informacje dotyczące procesu produkcji i zaangażowania zaprzyjaźnionej marki (Browar Waszczukowe). Post spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem obserwujących, którzy docenili kreatywność marki eksperymentującej w zakresie tworzenia mydeł.

Potrzebujesz strategii marketingowej? Skontaktuj się z Marafiki!

W naszej agencji chętnie współpracujemy z branżą turystyczną. Na początku przeprowadzimy warsztat strategiczny, przez co lepiej poznamy Twoje potrzeby. Następnie przygotowujemy założenia strategii marketingowej, dzięki której z powodzeniem zaplanujesz działania promocyjne i reklamowe w mediach społecznościowych oraz w sieci reklamowej Google.

¹ Coraz więcej Polaków nie wyjeżdża nigdzie na majówkę, Onet.pl, 24.04.2024 r., dostęp: https://www.onet.pl/turystyka/onetpodroze/coraz-wiecej-polakow-nie-wyjezdza-nigdzie-na-majowke/rmbdd9m,07640b54.
² Ibidem.
³
Plany Polaków na długi weekend majowy 2024, Polska Organizacja Turystyczna, 19.04.2024 r., dostęp: https://www.pot.gov.pl/pl/nowosci/wiadomosci-z-pot/plany-polakow-na-dlugi-weekend-majowy-2024