Od polubienia do transakcji, czyli o reklamie na Facebooku

Z mediów społecznościowych korzysta już połowa świata. W Polsce stosunek aktywnych użytkowników do ogółu populacji jest mniej więcej podobny. Według  sporządzonego przez Hootsuite i We Are Social raportu “Digital 2020”, w social mediach obecnych jest w kraju nad Wisłą 19 milionów osób. W grupie wiekowej od 16 do 64 rok życia, z samego tylko Facebooka korzysta aż 89% badanego przedziału. Jak za pomocą kampanii Facebook Ads, czyli narzędzia do kreowania i zarządzania reklamą, wykorzystać tak olbrzymi potencjał sprzedażowy? Wyjaśniamy podstawowe zasady obsługi konta.

Kampanie Facebook Ads dla początkujących 

Jeśli nie znasz w pełni mechanizmów rządzących reklamą na Facebooku, zastanawiasz się zapewne, dlaczego akurat ta, a nie inna propozycja wyświetla się na Twojej tablicy. Wyjaśnienie jest na wyciągnięcie myszki. Znajdziesz je w opcjach  sponsorowanego postu pod pozycją “Dlaczego widzę tę reklamę?”. Jak informuje portal, wyświetlanie reklamy zależy od informacji, które pasują do kryteriów przyjętych przez reklamodawcę.

Część treści, jakie Cię interesują jako prywatnego użytkownika, definiujesz samodzielnie. Pozostałą wiedzę o Twoich upodobaniach i zainteresowaniach Facebook ustala na podstawie polubionych stron, przeglądanych profili i wyszukiwanych fraz. Liczą się także interakcje podjęte ze stronami, a także z innymi reklamami.

Gdy reklamodawca na Facebooku chce dotrzeć do konkretnych odbiorców, może wybrać pośród trzech kategorii: danych demograficznych, zainteresowań oraz zachowań. Ponad to ma możliwość stworzenia autorskiej listy odbiorców na podstawie interakcji użytkowników z witryną, stroną na Facebooku lub Instagramie albo wykorzystać własne dane o klientach.

Chcąc dotrzeć do osób, które zajmują się reklamą w wyszukiwarce, reklamodawca może spróbować trafić z przekazem do osób o zainteresowaniach: „Google Ads” lub „Google Analytics”. Dlaczego akurat te? To są narzędzia, które specjaliści używają w swojej pracy, więc istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że osoby tym zainteresowane znajdą się też w grupie odbiorców. 

Jaka jest alternatywna droga? Jest nią chociażby próba dotarcia do tych użytkowników Facebooka, których interesują się np. „Optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych”. W tym przypadku warto zauważyć, że liczebność grupy dla Polski oraz wieku od 18 do + 65 lat według wskaźnika dotarcia wynosi 350 000 osób. Liczba ta jest bardzo pokaźna jak na to zainteresowanie i powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Często zdarza się tak, że Facebook przypisuje osoby do zainteresowania w sposób mniej precyzyjny.

Najłatwiej to wytłumaczyć na podstawie przykładu. Załóżmy, że jesteśmy osobami, które nie lubią wegańskiego jedzenia i komentują posty dotyczące weganizmu w sposób wyłącznie negatywny. Okazuje się, że nastawienie do danego tematu nie ma dla Facebooka znaczenia. Liczy się aktywność wokół zagadnienia, więc z pewnym prawdopodobieństwem zostaniemy przypisani do puli zainteresowań: „Weganizm”. W przypadku wybrania grupy odbiorców, co do której mamy podejrzenia, że osób zainteresowanych jest zbyt dużo, dobrą praktyką jest zawężanie grupy o dodatkowe zainteresowania, zachowania lub dane demograficzne. 

Jednym z najważniejszych aspektów reklamowania się na Facebooku jest ciągłe testowanie grup odbiorców A/B i sprawdzanie, które z wybranych grup będą najlepiej reagowały na nasze materiały reklamowe. 

To przykład kryteriów, które można ustawić w panelu Facebook Ads. Czemu to służy i jakie działania dodatkowo zwiększają szansę na powodzenie kampanii?

Segmentacja odbiorców z narzędziem Facebook Pixel

Teoretycznie Twój przekaz może dotrzeć do każdego. Piękna perspektywa, prawda? Mieć klientów w każdym regionie kraju, może nawet w kilku sąsiednich państwach. Kobiety, mężczyźni, dzieci i seniorzy… Spokojnie, na marzenia i tak głęboką penetrację rynku jeszcze przyjdzie czas. Dużo lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na grupie aktywnych klientów, czyli osób, które są zainteresowane zakupem produktów, jakie reklamujesz.

Wspomniana segmentacja odbiorców reklamy na Facebooku to przecież nic innego, jak przedłużenie podstawowej strategii marketingowej. Na uwadze należy mieć także cel kampanii, którego zdefiniowanie umożliwia dotarcie do osób skłonnych wykonać pożądaną przez nas akcję. Wybierając cel „Ruch na stronie” system docierać będzie do osób, które najczęściej z wybranej przez nas grupy odbiorców będą klikać w reklamę. Natomiast wybranie celu „Zasięg” sprawi, że nasza reklama będzie się wyświetlać jak największej liczbie osób z danej grupy docelowej.

Przed prowadzeniem reklam na Facebooku warto zainstalować Facebook Pixel. To narzędzie analityczne, które w skrócie pozwala zbierać dane o użytkownikach naszej witryny. Jedną z jego przydatnych funkcji jest ustalanie tzw. Lookalike Audiences, czyli grup podobnych odbiorców. Sprofilowanie klienta lub potencjalnego nabywcy znacząco ułatwia targetowanie, a tym samym zwiększa szansę na konwersję.

Remarketing, czyli postaw na stałą obecność przy kliencie

Kampania reklamowa rozpoczęta i widać pierwsze efekty jej uruchomienia? Lepiej wstrzymać się z otwieraniem szampana. W aktywności na Facebooku niebagatelną rolę odgrywa remarketing. Bazuje przede wszystkich na dotarciu do zainteresowanych ofertą użytkowników, którzy np. odwiedzili stronę lub e-sklep i rozważają wybór produktu z danej kategorii, ale nie wybrali jeszcze konkretnej marki. I tu rola reklamy Twojej firmy, aby jak najkorzystniej prezentowała ofertę w odpowiednim miejscu i czasie.

Doświadczenie pracy z branżą e-commerce uczy, że klienci niezwykle rzadko nabywają produkty podczas pierwszej wizyty w sklepie lub po pierwszym kontakcie z przekazem reklamowym. Niemniej, jak podano w przywołanym już raporcie “Digital 2020”, w ciągu 30 dni przeciętny polski użytkownik klika średnio w 19 reklam na Facebooku. To pokazuje, że jedną z kluczowych dróg dotarcia do klienta może być system reklamowy tego portalu społecznościowego.

Facebook Ads – prowadź kampanię z Agencją Marafiki

Zarządzanie kampanią Facebook Ads nie jest sprawą prostą. Gdy interesują Cię efekty, a nie chcesz lub nie masz czasu samodzielnie eksperymentować, lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Agencja Marafiki zna nie tylko podstawy konfiguracji konta, ale i potrafi sprawić, że posiadanie profilu naprawdę zaczyna się opłacać.