Dzień pierwszego przyjęcia Eucharystii jest ważną uroczystością dla katolików. Dla handlowców także, a to ze względu na zwyczaj obdarowywania prezentami osób przyjmujących komunię. Tym bardziej że są to przeważnie dzieci, których często główną motywacją do podjęcia trudu przygotowań jest perspektywa otrzymania wielu upominków od rodziny i bliskich.
Segment nabywców stanowią w tym przypadku bliscy im dorośli, a w walkę o specyficzną potrzebę zakupową coraz częściej włączają się sklepy handlujące nie tylko artykułami dla dzieci i młodzieży. Poszerzeniu oferty towarzyszą intensywne działania promocyjne. Rozpoczynają się wczesną wiosną, ponieważ tzw. okres komunijny przypada z reguły na koniec kwietnia i początek maja.
Z biegiem lat wytworzyły się nawyki sprzedażowe związane z zakupami dokonywanymi na tę okazję. Typowym prezentem komunijnym oprócz koperty z pieniędzmi jest rower, zegarek oraz Pismo Święte, a także inne dewocjonalia. Wprawdzie oczekiwania dzieci zwiększają się z roku na rok i coraz częściej dotyczą sprzętu elektronicznego, lecz okazuje się, że wciąż „komunijne klasyki” są w modzie i branża e-commerce nastawia się na ich sprzedaż.
Tak jest w przypadku rowerów. Sklepy internetowe proponują nie tylko atrakcyjne rabaty, ale i dodatkowe profity — zniżki na akcesoria, promocje ratalne lub darmową dostawę. Równie istotny w promocji sprzedaży wydaje się proces pozycjonowania. Krótki okres zainteresowania zakupami na komunię, a często też nieznajomość upodobań dziecka sprawiają, że nabywcy większą wagę przywiązują do przeglądania oferty i są bardziej skłonni do zaufania informacjom zawartym na stronach z kilku pierwszych pozycji w rankingu wyszukiwania. W tym celu dobrze jest postawić na oprawę tekstualną strony. Innymi słowy — napisać kilka artykułów i w nich zawrzeć kluczowe frazy zapytań.
Jak widać na załączonym przykładzie, pierwsze odpowiedzi na zapytanie „rower komunijny” powiązane są z artykułami poradnikowymi. Internetowe sklepy rowerowe stosują w tytułach oraz krótkich opisach zarówno frazy z krótkim („rowery na komunię”, „rowery komunijne”, „prezent komunijny”), jak i z długim ogonem („rower na pierwszą komunię – jaki”, „idealny rower komunijny”, „jaki rower na komunię”, „jaki rower wybrać na komunię”). Takie działanie pozwala uzyskać wysoką pozycję, w czym pomaga także tworzenie osobnych kategorii oraz ich wyczerpujące opisanie.
Zachęty promocyjne w związku z nadchodzącym okresem komunijnym mogą równie dobrze pojawiać się w mediach społecznościowych. Tak postąpiła firma jubilerska Apart. Wybierając poszczególne produkty ze swojej oferty biżuterii i dodatków, stworzyła szereg propozycji tak dla chłopców, jak i dla dziewczynek.
Miejscem publikacji treści były relacje na Instagramie. Inspiracjom komunijnym poświęcono kilka plansz. Nie tylko zaprezentowano produkty, ale i opatrzono przegląd oferty wstępem, który miał na celu argumentowanie wartości zakupu eleganckich akcesoriów. Do zilustrowania krótkiej akcji promocyjnej wykorzystano zdjęcia ze specjalnej sesji fotograficznej z udziałem dziewczynki w „wieku komunijnym”.
Przykładem przemyślanych działań optymalizacyjnych i contentowych jest wprowadzenie nowej kategorii przez Media Expert oraz uzupełnienie treści poradnikowych odpowiednim wpisem blogowym. W ten sposób wzmacniany jest przekaz promujący sprzedaż, a klienci mogą dowiedzieć się, które produkty z oferty są według przedstawicieli sklepu najwłaściwszym pomysłem na prezent dla małego chłopca lub małej dziewczynki.
Poradniki prezentowe są istotne, ponieważ wspierają klientów w procesie podejmowania decyzji zakupowej. W tradycyjnych sklepach dbają o to przeszkoleni pracownicy. W Internecie głos rozsądku pod postacią bezimiennego doradcy wskazuje konkretne propozycje produktów, które cieszą się powodzeniem w danej grupie nabywców i są powszechnie postrzegane jako godne polecenia.
Tworząc artykuł poradnikowy, warto podać kilka zróżnicowanych opcji, tak jak ma to miejsce w przedłożonym poniżej wpisie. Media Expert nie ograniczyło się tylko do typowego sprzętu elektronicznego i zaproponowało ponadto dostępne w sklepie akcesoria sportowe. W ten sposób zyskało sposobność do zainteresowania czytelników nową grupą produktów, dostosowaną do upodobań i poziomu rozwoju dziecka.
Każdy sezon komunijny niesie ze sobą nowe wyzwania i okazje do kreatywnego promowania produktów oraz budowania więzi z klientami. Firmy posiadają swoje unikatowe cele, grupy docelowe i produkty. Oznacza to, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia, które działa dla wszystkich. Jednakże istnieją pewne sprawdzone rozwiązania, które przybliżyliśmy w powyższym artykule. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim dostosowanie strategii do zmiennych warunków i indywidualnych wymagań biznesowych.