Znaczenie analityki internetowej w optymalizacji strony

analytics

Z organicznego wyszukiwania do “Oferty”, a potem już prosto do “Koszyka”? Tak, taka ścieżka decyzyjna byłaby czymś upragnionym, lecz czasem pojawia się przeszkoda. Niepewni klienci wolą wstrzymać się chwilę i z tych chwil rośnie wysoka wieża porzuconych koszyków. W szukaniu odpowiedzi na pytania o przyczyny takiego stanu rzeczy pomóc może analityka internetowa. Dlaczego obserwowanie statystyk oraz wyciąganie z nich wniosków wpływa korzystnie na kondycję firmy? Postanowiliśmy to, a jakże, przeanalizować i zaprezentować najważniejsze informacje.

Nieznana strona analityki internetowej

Każdy portal WWW, a zwłaszcza ten należący do podkategorii “e-commerce”, to żywy organizm, którego kierunki rozwoju determinowane są m.in. przez koniunkturę gospodarczą i sytuację ekonomiczną branży. Na jego powodzenie w dłuższym okresie wpływ ma uwzględnienie w procesach decyzyjnych zmian społecznych, poziomu dochodów klientów, ich nawyków oraz upodobań. Dynamiczny postęp technologiczny, społeczny i ekonomiczny sprawia, że coraz częściej wśród kluczowych czynników sukcesu firmy wymienia się zdolność do innowacji, czyli skutecznego wychodzenia przed szereg z dobrymi pomysłami.

Wprawdzie trudno podważyć słuszność potrzeby holistycznego spojrzenia na działalność gospodarczą, lecz w praktyce okazuje się, że optymalizacja sklepu internetowego polega w głównej mierze na powtarzaniu sprawdzonych rozwiązań. Mniej oczywistym wymiarem analityki internetowej jest obserwowanie działań innych podmiotów i stosowanie tych najlepszych na gruncie własnego przedsiębiorstwa. Bazowanie na wybranym benchmarku lub nawet kilku godnych naśladowania przykładach może stać się ważnym drogowskazem dla twórców strony.

W ten sposób popularnym działaniem optymalizacyjnym jest m.in. stworzenie okienka, w którym w zamian za dołączenie do newslettera oferowane są konkretne profity – zniżki, szybsza informacja o promocjach i inne. Element pojawia się już na kilka sekund po pierwszym uruchomieniu strony i ma na wstępie powiadomić, że to odwiedzony sklep proponuje znacznie więcej korzyści. Czy potencjalnie wspaniały pomysł na zaktywizowanie klientów przynosi określone rezultaty? Dopiero działania z zakresu analityki danych internetowych w ścisłym tego pojęcia znaczeniu pozwalają odpowiedzieć na to pytanie.

O bezpośrednim wpływie analityki webowej na optymalizację

Co robią użytkownicy na mojej stronie? To pytanie pozornie błahe i nieważne, ponieważ właścicieli sklepów internetowych mogłaby interesować jedynie liczba sfinalizowanych wskutek tej obecności transakcji. Mogłaby, lecz najpóźniej w 2010 roku. Dziś, kiedy profesjonalizacja działań w obszarze e-commerce jest na wyśrubowanym przez konkurencję poziomie, uwzględnienie nawet pojedynczych zmiennych jest istotne. Dlaczego?

Systematyczna analiza danych internetowych pozwala znacznie szybciej rozpoznać słabe punkty strony. Błyskawiczne działanie w sprawach dotyczących funkcjonalności witryny należy uzupełniać stałą obserwacją ścieżki zakupowej. Zbyt skomplikowana struktura strony, z wieloma kategoriami i podkategoriami, wydłuża wprawdzie czas spędzony w e-sklepie, ale może bardzo szybko zniechęcić klientów do korzystania z trudnej w obsłudze lub po prostu niewygodnej platformy sprzedażowej.

Co więcej, interpretacja zwyczajów użytkowników, zarówno stałych bywalców, jak i przypadkowych odwiedzających, umożliwia nakierować uwagę na konkretny element strony. To sposób na poprawę efektywności kampanii mającej na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży danej pozycji z asortymentu lub stworzonej, by np. wypromować nowy produkt. Przeanalizowanie zmiany wskaźnika konwersji przed i po podjęciu działania pozwala ocenić rentowność inwestycji w wybrany obszar optymalizacji.

Analityka internetowa z Agencją Marafiki

Aby działać sprawnie, warto nie tylko sukcesywnie samemu lub delegowanie tych zadań podwładnym doskonalić umiejętności analityczne. Przygodę z analizą danych internetowych dobrze jest rozpocząć od współpracy z profesjonalną agencją, jaką jest chociażby Marafiki. Wieloletnie doświadczenie ułatwia nam wybór kluczowych wskaźników, których zmienne wartości trzeba śledzić, gdy myśli się o optymalnym wykorzystaniu nakładów marketingowym i osiąganiu długofalowych celów.