Przegląd pomysłów na świąteczne kampanie

Święta to niewątpliwie magiczny czas, a dla wszystkich osób posiadających swój biznes czy zajmujących się marketingiem i reklamą – to dodatkowo okres najintensywniejszej działalności. Konieczne jest bowiem opracowanie strategii i wdrożenie jej w odpowiednim momencie. Najważniejszym celem jest zainteresowanie swoją ofertą lub usługami klientów szukających pomysłów na prezent. Jak i kiedy się do tego przygotować? Najlepiej zacząć już rok wcześniej!

Plan marketingowy powinien być ustalany na początku roku kalendarzowego. Dotyczy to zarówno oferty świątecznej, jak i Black Friday – o którym więcej pisaliśmy tutaj. Dla e-commerce listopad i grudzień to miesiące wdrażania zaplanowanych wcześniej działań. Szukanie rozwiązań na ostatnią chwilę nigdy nie jest dobrym pomysłem, dlatego z początkiem nowego roku warto zastanowić się nad ogólnym zamysłem świątecznej kampanii, a przede wszystkim nad jej budżetem. Oczywiście szczegóły można doprecyzować dopiero latem czy wczesną jesienią.

Jakie rozwiązania można wdrożyć? Przygotowaliśmy listę z pomysłami na świąteczną komunikację Twojej firmy. Zapraszamy!

Pomysłowość nie tylko w liście do św. Mikołaja, czyli stwórz jakościowy content

Najpopularniejsze marki w Polsce i na świecie dobrze wiedzą, że w kampaniach świątecznych liczy się kreatywność, która poskutkuje zainteresowaniem odbiorców i zachęceniem ich do zakupów. Specjaliści od content marketingu pomogą Ci przekazać w estetycznej formie to, co chcesz powiedzieć swoim klientom. Zazwyczaj w kampaniach świątecznych duży nacisk kładzie się na dobro, pomoc i spędzanie czasu z rodziną. Warto wiedzieć, że reklamy, które wywołują wzruszenie lub inne silne emocje, są dobrze zapamiętywane. Trafne okazują się również treści odnoszące się do doświadczeń kupujących – jako przykład możemy wskazać filmik udostępniony na TikToku sklepu IKEA, który nawiązuje do najczęściej słyszanych tekstów przy wigilijnym stole. Krótkie nagrania wideo czy memy to w ostatnim czasie popularne metody szybkiego docierania do dużej grupy odbiorców, dlatego opłaca się je tworzyć.


W kampaniach świątecznych świetnie sprawdzają się konkursy, akcje charytatywne i wyprzedaże. Klienci liczą na to, że ich ulubione firmy przygotują dla nich specjalne kody rabatowe tuż przed świętami. Takie promocje najlepiej ogłaszać na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub na banerach Google Ads. To od Ciebie zależy, jaką formę wyprzedaży wybierzesz. Może być to rabat -10% na cały asortyment lub -40% na wybrane produkty, zniżka na 50 zł przy zakupach powyżej 300 zł lub darmowa dostawa. Dobrym rozwiązaniem jest także dołączanie drobnych gratisów do zamówień.
Jeśli pozwala Ci na to budżet, możesz zaplanować dużo większą akcję świąteczną. Inspiracją niech będzie Tyskie, które stworzyło kampanię „Przejdźmy na Ty ponad przedziałami”. Łatwo można dostrzec tu cel łączenia Polaków w świątecznym pociągu bez względu na podziały. Marka zachęca do kupna piwa w celu wygrania biletu na przejazd specjalnym pociągiem. W programie przejazdów znajduje się m.in. akustyczny występ Wiktora Dyduły, finalisty The Voice of Poland. Warto zaznaczyć, że Tyski Pociąg Świąteczny jest pierwszą w Polsce kampanią korzystającą z infrastruktury kolejowej, co dodatkowo może przyciągnąć uwagę odbiorców.

Świąteczny deser, czyli niezbędny slogan reklamowy

Pozostając w tematyce związanej z kreatywnością, należy wspomnieć o możliwości wymyślenia własnego świątecznego sloganu reklamowego. To dobry sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji chwytliwym hasłem. Może być to całe zdanie, a nawet tylko dwa słowa. W treści powinno pojawić się nawiązanie do czegoś związanego z Bożym Narodzeniem, ale jeszcze ważniejsze jest sprawienie, aby po usłyszeniu lub zobaczeniu tego sloganu, odbiorca wiedział, że chodzi właśnie o Twoją firmę. Jak to zrobić?


W haśle reklamowym może znaleźć się nazwa Twojej marki lub coś, co jest dla niej charakterystyczne. To dość łatwy sposób, aby dać się zapamiętać kupującym. Możliwe jest jednak stworzenie dowolnego sloganu i wykorzystanie siły przekazu – nie tylko wizualnie, ale i angażując zmysł słuchu. Chwytliwy świąteczny tekst warto udostępniać w regularnie publikowanych postach, grudniowym newsletterze czy nagłówkach Google Ads. Często zauważalne hasło na pewno zapadnie w pamięć użytkownikom. Jeśli jeszcze przygotuje się do tego reklamę audiowizualną – nawet w postaci krótkiego reelsa – zwiększy się szansa na pozyskanie nowych klientów.


Sztandarowym przykładem trafionego sloganu reklamowego jest Coca-Cola i jej „Coraz bliżej święta”. Wystarczy usłyszeć te słowa i charakterystyczną melodię, a od razu wiadomo, jakiego produktu dotyczy ta reklama.

Zaplanuj kampanię !

Zabłyśnij w sieci niczym pierwsza gwiazdka, czyli Social media Ads

Reklamy na Facebooku, Instagramie czy TikToku mogą mieć dużą moc. Należy prawidłowo zaplanować kampanię, trafnie określając jej grupę docelową, tworząc charakterystyczną grafikę i przykuwający uwagę tekst. Bardzo ważne, aby dodać do niego CTA (call to action), czyli zachęcenie do działania, np. w postaci: „Kup teraz, aby zdążyć przed świętami”, „Dodaj do koszyka”, „Kliknij i sprawdź naszą ofertę”.


Skoro jesteśmy już przy mediach społecznościowych, to chcielibyśmy też wspomnieć o utrzymaniu świątecznego klimatu na wszystkich profilach Twojej marki. Dotyczy to nie tylko publikowania tematycznych postów i grafik z motywem choinki czy prezentów. Z początkiem grudnia lub wyłącznie na czas świąt możesz np. dodać do swojego logo świąteczny akcent w postaci czapki świętego Mikołaja lub stworzyć specjalnie na tę okazję nowe zdjęcie w tle na Facebooku – jak np. Komputronik.

Marketingowy świąteczny przebój, czyli Google Ads

Co ma wspólnego Google Ads ze świątecznymi muzycznymi hitami? Pomysłowe banery powinny wpadać użytkownikom w oko na każdym kroku! To forma reklamy, w której możesz krótko poinformować o swojej specjalnej ofercie. Przy tej usłudze warto zadbać o rozszerzenia promocji. Sprawią one, że reklama będzie zawierać dodatkowy element, który być może zdecyduje o większym CTR i zachęci do skorzystania ze świątecznej oferty promocyjnej.


W Google Ads istnieje możliwość dodania do tekstu reklamy Search opcji odliczania. To sposób na poinformowanie zainteresowanych o terminie końca promocji, który motywuje do szybkiego działania i nieprzegapienia okazji. Nie wiesz, jak wdrożyć takie rozwiązanie albo na jaki rodzaj kampanii PPC się zdecydować? Umów się z nami na spotkanie, a my po zapoznaniu się z Twoją działalnością przedstawimy Ci najkorzystniejsze opcje.

Nie ma świąt bez prezentów, czyli employer branding

Kampanie świąteczne to świetna okazja nie tylko do tego, aby zdobyć jak najwięcej klientów, ale i zadbać o swoich współpracowników. Employer branding przyjmuje różne formy. Firmy zazwyczaj decydują się na drobną świąteczną premię lub podarowanie pracownikom kosza ze słodkościami lub innymi upominkami. Miłym akcentem będzie także zorganizowanie firmowej wigilii, podczas której wspólnie będzie można podsumować razem spędzony rok.

Dojrzewa dłużej niż pierniczki w puszce, czyli moc SEO

Z działaniami SEO jest trochę jak z pierniczkami, które trzeba upiec na długo przed świętami. Jeżeli chcesz sprzedawać produkty idealne na świąteczny prezent, to powinieneś z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem zadbać o promowanie odpowiednich słów, np.: „prezent na święta”, „prezent dla mamy”, „świąteczne skarpety”, „świąteczny kubek” itd. Zauważ, jak na przykładzie frazy „kubki świąteczne” wygląda sezonowość tych słów kluczowych.

Zainteresowanie kubkami świątecznymi wyraźnie widać dopiero w listopadzie i grudniu. Jednak aby pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania na te frazy, należy cierpliwie budować swoją pozycję w rankingu Google już kilka miesięcy wcześniej. Dodatkowym działaniem, jakie warto wykonać, jest przygotowanie specjalnego wpisu blogowego na swoją stronę internetową np. z listą najlepszych prezentów, w której pojawią się linki do produktów z Twojej oferty.

Choć działania SEO w kampanii świątecznej znalazły się na naszej liście jako ostatnie, to w rzeczywistości to właśnie od nich powinieneś rozpocząć przygotowania do grudniowego szaleństwa zakupowego. A my chętnie Ci w tym pomożemy!

W sklepach stacjonarnych na wiele osób skutecznie działa marketing sensoryczny. Świąteczna muzyka czy słodkie korzenne zapachy sprawiają, że klienci chętniej decydują się na spontaniczny zakup prezentów. Kampanie online są tego pozbawione, ale mają inne mocne strony. Pamiętaj, że bez względu na to, jakie pomysły zdecydujesz się wdrożyć, powinny one pojawiać się w sieci już od listopada.
Jeśli chcesz zobaczyć jeszcze więcej inspiracji lub wspólnie z nami zaplanować strategię działania na święta 2023, to skontaktuj się z nami. Jesteśmy gotowi na świąteczną burzę mózgów!